Mikrofon z krabičky na bonbóny
Udělej si projektor za babku
Brambory kupuj na webu :-)
  • Aktuality
  • Video
  • Studuj techniku v Ostravě
  • Úvod
  • Technické vychytávky
  • Pro školy a veřejnost
  • Kontakt

Výztuže pneumatik

04. 11. 2016

Moderní pneumatiky musí bezpečně ujet desítky tisíc kilometrů, často ve vysokých rychlostech, v náročném terénu nebo za nepříznivých klimatických podmínek. Málokdo si však uvědomuje, jakému náporu pneumatiky čelí už při obyčejné povolené stotřicítce.

010_pneumatiky

Pneumatiky se proto vyztužují – dříve se používaly textilní pletence, ty později nahradily výztuže z kordové oceli. Ocelová kostra pneumatiky je tvořena z tenkých ocelových pramenů, splétaných do copu z vysoce pevných drátů o průměru 0,12 až 0,3 mm. Tyto výztuže zvyšují pevnost pneumatiky proti průrazu, zvyšují její zatížitelnost a zlepšují jízdní vlastnosti automobilu.

Právě vývojem nových typů kordových ocelí pro výrobu pneumatik se zabývá Katedra metalurgie a slévárenství ve spolupráci s Třineckými železárnami, které jsou jejich výrobcem. Kordová ocel je velmi náročným typem oceli s výjimečnými požadavky na přesné chemické složení, minimální četnost lomů, mikročistotu a pevnost v tahu. Podílíme se nejen na výzkumu lepších typů kordové oceli, ale také na optimalizaci její finančně a technologicky velmi náročné výroby. Kordová ocel musí být zkrátka extrémně kvalitní, ale je žádoucí, aby její výroba nebyla extrémně drahá.

Vyrobit špičkovou ocel tohoto druhu je pro metalurgický podnik prestižní záležitostí. O tom, že na severní Moravě kordovou ocel umíme, svědčí fakt, že ji Třinecké železárny ve velkých objemech dodávají předním výrobcům pneumatik.

Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství VŠB – Technické univerzity Ostrava ve spolupráci s Třineckými železárnami, a.s.

WordPress maintenance
Zlepši si techniku 2016
  • Aktuality
  • O projektu
  • Kontakt