Mikrofon z krabičky na bonbóny
Udělej si projektor za babku
Brambory kupuj na webu :-)
  • Aktuality
  • Video
  • Studuj techniku v Ostravě
  • Úvod
  • Technické vychytávky
  • Pro školy a veřejnost
  • Kontakt

Brambory v akci v e-aukci

22. 6. 2015

Dražba, aukce, licitace. Tři synonyma popisující jedno a totéž – prodej zboží nebo služeb. Kupující na začátku nezná konečnou cenu a dozví se ji až v průběhu aukce. Cena se v průběhu aukce mění podle toho, kolik jsou ochotni kupující utratit. Jistě si pod pojmem aukce představíte například aukci obrazů slavných malířů v aukční síni Sotheby’s. V aukci se však dají koupit i brambory!

Aukcí existuje celá řada. Opakem klasické anglické aukce je holandská aukce, při níž je na začátku stanovena vysoká vyvolávací cena, která postupně klesá. Elektronická zpětná (reverzní) aukce probíhá trochu jinak. Jedná se o online nástroj, s pomocí kterého se často realizují výběrová řízení na dodávku zboží a služeb. Elektronická aukce je transparentní forma výběrového říaukce webzení vylučující korupci či jakoukoliv možnost manipulace s výsledky. Kupující a prodávající si v případě reverzní e-aukce vymění role. Kupujícím je například obchodní společnost, výrobní firma, státní instituce nebo organizace. Ty mohou poptávat ledacos. Malá beskydská obec chce třeba pro své obyvatele levnější elektřinu, město Ostrava může nakupovat kancelářské potřeby a výrobní firma třeba potřebuje kvalitní služby mobilního operátora za nižší cenu. Potenciální dodavatelé v rámci e-aukce manévrují s cenou a snaží se odhadnout, jaká výše bude vítězná. Na konci aukce si zadavatel vybere nejlepší nabídku s nejnižší cenou.

Hlavním cílem zpětných aukcí je dosáhnout úspor. Přinášejí je e-aukce? Právě tuto otázku si v sérii výzkumů položil Ing. Vojtěch Klézl z Ekonomické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Celkem vyhodnotil 3007 elektronických aukcí českých a slovenských obcí, měst a firem. A jaké jsou výsledky?

E-aukce jednoznačně přinášejí úspory. Uspořená částka je tím vyšší, čím se do soutěžení zapojí více dodavatelů.  Větší konkurence totiž tlačí dodavatele zapojené v aukci snižovat ceny. Je to logické, protože když hrajete s více soupeři, musíte se více snažit, abyste zvítězili. Velikost úspory závisí na tom, jak velká je obec a o jaké zboží nebo služby se soutěží. To znamená, že u nákupu elektřiny může být míra úspory jiná než například u nákupu služeb od mobilního operátora.

Jaká je ale průměrná výše úspory? U firem byla více než 23 % oproti původní ceně! Snižovat cenu však nejde donekonečna, místo požadovaných brambor by Vám dodavatel mohl zaslat jenom slupky.

WordPress maintenance
Zlepši si techniku 2016
  • Aktuality
  • O projektu
  • Kontakt