Vytvořili jsme přednášky z různých oblastí, které jsou vhodné k doplnění výuky, vašich projektových dní či návštěv naší univerzity. Obsah umíme přizpůsobit věku i znalostem žáků. Termín stanovíme po vzájemné dohodě. Pokud si z nabídky nevyberete, pokusíme se připravit téma podle vašich požadavků.
„Co jste doteď nevěděli o vědě a technice a báli jste se na to zeptat.“
Automatizace
Pohodlíčko, to je ono
Kdo z nás by se nechtěl čas od času jenom válet? Práce, škola i zábava stojí kupu energie, tak proč vlastně ne? Nejspíš každého občas napadlo, že i s těmi nejobyčejnějšími činnostmi nám nejen doma pomáhají technicky vybavení pomocníci, bez kterých se už vlastně ani nedokážeme obejít. V malé přednášce si ukážeme, na jakém principu pracují jednoduché systémy a automaty, které jsou všude.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Romana Garzinová, Jiří David, Robert Frischer, Katedra automatizace a počítačové techniky v průmyslu, FMT
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Bezpečnost
Experiment v bezpečnostním inženýrství
Přednáška u vás ve škole i online
Vysvětlíme vám, proč bezpečnostní inženýři musí znát fyziku a chemii a jak používají ve své práci experiment. Na konkrétních již změřených fyzikálních veličinách ukážeme, jak se data z reálných experimentů zpracovávají. To vše doplníme jednoduchými pokusy, které zábavnou formou demonstrují fyzikálně-chemické principy jevů jako je hoření, hašení (pomocí různých mechanismů), výbuch či chování inertních plynů, hořlavých plynů, interakce světelného záření s látkou aj.
Délka: 45 – 90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (po domluvě ZŠ)
Lektor: Dalibor Balner, Katedra bezpečnostních služeb FBI
Exkurze u nás
V laboratořích Fakulty bezpečnostního inženýrství ve Výškovicích budou žáci měřit základní fyzikální úlohy, které tvoří základ pro zpracování experimentální závěrečné práce našich studentů. Dále žákům ukážeme, jak a k čemu se požívají laboratorní přístroje a čím usnadňují práci bezpečnostních specialistů.
Délka: dle domluvy a množství prováděných činností
Vhodné pro: žáci SŠ (po domluvě ZŠ)
Lektor: Dalibor Balner, Katedra bezpečnostních služeb FBI
Doprava
Přednášky z oblasti dopravní techniky a technologie
Dopravní vzdělávání studentů SŠ formou cílených přednášek z oblasti dopravní techniky a technologie, doplněno praktickými ukázkami v laboratořích Institutu dopravy.
Délka: 45-60 minut + praktické ukázky v laboratoři
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektoři: odborníci z Institutu dopravy FS + odborní pracovníci z MSK
Nabízená témata z oblasti dopravy:
- Vybrané aktuální problémy letecké dopravy, simulátory letecké dopravy a bezpilotní letecké prostředky
- Výtahy a jeřáby
- Skladování a doprava sypkých hmot, patenty
- Současnost a budoucnost v oblasti automobilových motorů
- Vybrané aktuální problémy silničních vozidel
- Simulace a optimalizace procesů v dopravních systémech
- Obecné problémy dopravy, globální výzvy pro dopravní výzkum 21. století a progresivní přepravní systémy
Dopravníky
Víte, kde všude se používají dopravníky? Tato dopravní zařízení se používají nejen ve výrobním procesu a přepravě v automatizovaném průmyslu, ale najdeme je také v domácnostech, supermarketech a dalších oblastech běžného života. V laboratoři si ukážeme dopravu a pohyb různých materiálů na těchto dopravnících: elektrický pásový a válečkový dopravník, kombinovaný dopravník, ruční válečkový a ruční řetězový dopravník.
Délka: 1 – 2 vyučovací hodiny
Vhodné pro: žáci ZŠ a SŠ
Lektoři: Robert Brázda a kolegové, Institut dopravy FS
Jak se konstruují formule a auta
Všechno, co byste chtěli vědět o vývoji a konstrukci aut, vám tentokrát bude vyprávět žena.
Jaký mají dívky vztah k autům a technice vůbec? Přistupují konstruktérky k práci jinak než konstruktéři? Mají pro tuto práci potřebný „šestý smysl“ nebo musí o svou pozici bojovat v tvrdé konkurenci? Přednášející je absolventkou Fakulty strojní v oboru dopravní technika a dlouholetou členkou vývojářského a konstruktérského týmu Studentské formule.
Délka: 45 – 60 minut, dle domluvy
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ
Lektor: Kristýna Kutiová, Katedra výrobních strojů a konstruování FS
Místo: školy, VŠB-TUO, online
Ekologie
Život s odpady
Současným stylem života za sebou zanecháváme obrovské množství odpadu. Nejsou to jen obaly od výrobků, ale také oblečení, potraviny, elektronika atd. Často slýcháme větu, že s tím nic neuděláme, že takový je nyní způsob života. To je pravda jen z části, protože každý z nás může rozhodnout a ovlivnit, jak moc spotřebováváme vody a paliva, jestli po nás zůstane odpad, jaký bude a jestli mu dáme šanci, aby byl znovu využit. Stačí mít dostatek informací a chtít.
Délka: každý modul 45-90 min
Vhodné pro: žáci ZŠ, SŠ
Místo: VŠB-TUO nebo škola
Obsah programu/moduly:
Modul 1: Recyklace materiálů
Modul 2: Ekologie / Společenská odpovědnost a ochrana životního prostředí
Modul 3: Odpady straší všude
Modul 4: Šetření surovinami / Ekologické chování
Popis jednotlivých modulů zde: ŽIVOT S ODPADY_program pro školy
Ostravské ovzduší
Prachové částice (PM) mohou představovat riziko nejen pro životní prostředí, ale také pro živé organismy. Znečištění ovzduší prachovými částicemi je považováno za významné riziko pro lidské zdraví a to zejména v městských oblastech s vysokým obsahem PM v prostředí. Proto je velice důležité se studiem prachových částic zabývat (např. velikost a distribuce částic, chemické a mineralogické složení PM, původ PM, jejich působení na živou a neživou přírodu apod.) a na základě zjištěných informací poté usilovat o snížení koncentrací PM, jak ve vnitřním, tak vnějším prostředí. Například použitím odlučovacích zařízení PM, legislativních nástrojů apod.
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektoři: Barbora Švédová, Marek Kucbel, Centrum ENET VŠB-TUO
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Enviro na ne/čisto
Jak spolu souvisí flóra, fauna, voda, půda a odpady? Velmi, je to náš svět! Připravili jsme pro vás neobvyklé poznávací hry a pokusy, které vás vtáhnou do děje a odhalí ledacos z našeho životního prostředí. Program nabízíme formou teambuildingové hry nebo prohlídky laboratoří (včetně pokusů), vhodné jako rozšíření environmentální výchovy.
Délka (hry i laboratoře): 3 hod.
Vhodné pro: žáci SŠ (2. – 3. ročník)
Lektor: Iva Janáková a kol., Katedra environmentálního inženýrství HGF
Místo: VŠB-TUO
Ekonomie, marketing
Komunikace v dnešní společnosti
Vysvětlíme si, jak se komunikace rozděluje a jak probíhá v pracovním i soukromém prostředí. Jaký je její význam v současné společnosti? Jaká jsou specifika on-line komunikace?
Lektor: Simona Matušková, Katedra environmentálního inženýrství HGF
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Místo: online, školy
Délka: 60-90 minut
Marketing na spotřebních trzích
Seznámíme se s pojmem marketing, vysvětlíme si prvky marketingového mixu a význam marketingu pro výrobce, prodávajícího na straně jedné a kupujícího na straně druhé. Uvedeme si praktické příklady marketingové komunikace na spotřebních trzích.
Lektor: Simona Matušková, Katedra environmentálního inženýrství HGF
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Místo: online, školy
Délka: 60-90 minut
Jakou cenu mají peníze?
Přednáška je zaměřena na podstatu fungování finančních trhů, oběh peněz v ekonomice, investiční politiku průmyslových podniků, úlohu bankovního sektoru a v závěru se zaměříme i na tvorbu osobního či rodinného rozpočtu.
Délka: 45 – 60 minut
Vhodné pro: žáci OA a SŠ ekonomického zaměření
Lektoři: Šárka Vilamová, Kamila Janovská, Martin Čech, Katedra ekonomiky a managementu v metalurgii FMT
Obtížnost: střední
Kouzlo moderní logistiky
Co se skrývá pod pojmem logistika? Proč to dnes bez ní nejde? Jaká konkrétní řešení nabízí a kam směřuje? Příklady a videoukázky nejmodernějších logistických řešení z automobilového průmyslu.
Délka: 45 – 90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektoři: Radim Lenort, Pavel Wicher, Martin Čech, Petr Besta, Katedra ekonomiky a managementu v metalurgii FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Od dobrého nápadu k podnikatelskému záměru
Který nápad je z pohledu podnikání dobrý? Kolik peněz je potřeba investovat na začátku podnikání? Jaký musí být objem prodeje, aby byly pokryty stálé měsíční výdaje? Čím začít? Příklady řešení konkrétních podnikatelských záměrů z oblasti služeb a jednoduché výroby nevyžadující velké vstupní investice.
Délka: 45 – 90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektoři: Josef Kutáč, Kamila Janovská, Andrea Sikorová, Katedra ekonomiky a managementu v metalurgii FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Náročnost: střední
Jak uspět na přijímacím pohovoru na brigádu či do zaměstnání?
I když je současný trh práce příznivý pro uchazeče o práci, o dobrou práci je třeba soutěžit stále a nabídnout více, než nabízejí jiní uchazeči. Co, kam a jak je vhodné o sobě psát při hledání práce? Co a jak říkat a čemu se naopak vyhnout u přijímacího pohovoru? Co je vhodné a slušné se ptát přijímající strany? Na co si dát pozor při podpisu pracovní smlouvy? Nejen na tyto otázky odpoví přednáška o aktuálních technikách a nástrojích výběru uchazečů doprovázená vtipnými videi a obrázky.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ od 8. třídy a SŠ
Lektoři: Andrea Samolejová, Martin Čech, Katedra ekonomiky a managementu v metalurgii FMT
Náročnost: nízká až střední
Teorie her – aneb život je hra
Co si přestavujeme pod pojmem hra? Jaké nabízí možnosti a využití ve světě kolem nás?
Délka: 45 – 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Martin Lampa, Katedra ekonomiky a managementu v metalurgii FMT
Náročnost: střední
Kreativní nástroje řešení problémů
Jsou všichni lidé kreativní? A potřebujeme kreativitu v technice? Třeba v managementu kvality? Podíváme se na kreativitu z různých úhlů pohledu (včetně krátkého videa), seznámíme se s některými kreativními nástroji řešení problémů (myšlenkové mapy, šest myslících klobouků, 6-3-5, apod.) a pak si studenti sami na vlastních příkladech kreativní nástroje vyzkouší.
Délka: 90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Zdenka Hofbruckerová, Katedra managementu kvality FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: střední
Jak se měří kvalita
Cílem přednášky je seznámit studenty s různými pohledy na kvalitu výrobků a služeb. Jak se pozná např. kvalitní tužka, kancelářská sponka, holič, objednávka pizzy? Formou diskuze se studenti dozvědí, jakým způsobem se určují a měří znaky kvality, a jak se definují požadavky na kvalitu výrobků a služeb,
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Pavel Klaput, Katedra managementu kvality FMT
Obtížnost: střední
Nechte mozky bouřit
Víc hlav víc ví… a vymyslí. Kreativní potenciál zaměstnanců, který je možné stimulovat prací v týmu, s úspěchem využívají firmy a různé organizace. Touto metodou chtějí dosáhnout požadované kvality produktů a služeb. Vychází se totiž z předpokladu, že lidé ve skupině, na základě podnětů ostatních, vymyslí více, než by vymysleli jednotlivě. Tento předpoklad je základním stavebním kamenem skupinové techniky známé pod názvem brainstorming, někdy také nazývané „Bouře mozků“. Přednáška přibližuje nejen tuto techniku, ale také řadu dalších nástrojů, které jí využívají (Brainwriting, Diagram příčin a následků, Afinitní diagram apod.)
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: David Vykydal, Katedra managementu kvality FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: střední
Přednášky Ekonomické fakulty
Témata: účetnictví a daně; finance; podniková ekonomika a management; veřejné finance; informatika a statistika; mezinárodní ekonomické vztahy; ekonomie a hospodářská politika.
Kompletní nabídka přednášek Ekonomické fakulty pro žáky SŠ (PDF)
Ekonomika a řízení v oblasti surovin
Co jsou suroviny a k čemu je vlastně potřebujeme?
Co a kde na našem území těžili naši předkové a jaké suroviny získáváme dodnes? Těžba „černého zlata“ v ČR se utlumuje, ale máme u nás i jiná perspektivní ložiska? V přednášce představíme suroviny z historického hlediska jako předmět obchodu i válečných konfliktů. Vysvětlíme si, jak se se surovinami obchoduje a kolik vlastně stojí, jak jsou významné pro ekonomiku, národní hospodářství a život každého člověka.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Igor Černý, Michal Vaněk, Katedra ekonomiky a systémů řízení HGF
Místo: VŠB-TUO, školy, online
SMART technologie kolem nás
Pokud chceme svět kolem nás řídit, musíme jej poznat a změřit. K jeho měření slouží celá řada senzorů, které dnes komunikují v pevných sítích i bezdrátově a poskytují data o fyzikálních veličinách. K tomu, abychom nějaký objekt identifikovali, je zapotřebí jej nejdříve označit tak, aby byla následná identifikace co nejsnadnější. V přednášce vás seznámíme s prvky automatické identifikace pomocí RFID.
K moderním SMART řešením patří i modelování různých situací pomocí počítačů. Modelování slouží nejen pro řešení problémů z praxe, ale je určeno i k provádění nejrůznějších výzkumů a experimentů. Použití modelů a simulací je vhodné především pro případy, kdy by při experimentu na reálném systému hrozilo poškození majetku či zdraví.
Poslední částí přednášky je aplikační potenciál rozšířené a virtuální reality napříč celým spektrem lidských činností. Studenti se seznámí se základními pojmy spojenými s těmito technologiemi, systémy pro tvorbu jejich obsahu. Virtuální a rozšířená realita nabízí vhodný nástroj pro rozhraní člověk/stroj v nastupujícím trendu Industry 4.0.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Filip Beneš, Jiří Švub, Pavel Staša, Katedra ekonomiky a systémů řízení HGF
Místo: online
Exkurze v ILAB RFID
Výše uvedené může proběhnout i osobně u nás v ILAB RFID poté, co odezní COVID-19. Prezenční program bude obsahovat i zapojení studentů do praktických ukázek , bude tedy delší.
Délka: 45 minut (online), 90 minut (v případě exkurze)
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Filip Beneš, Jiří Švub, Pavel Staša, Katedra ekonomiky a systémů řízení HGF
Místo: VŠB-TUO
Energetika
Energie kolem nás
Kde se bere veškerá energie kolem nás? Kolik jí potřebujeme k našemu životu? Dokázali bychom žít bez elektřiny? A co to vlastně je přeměna energií? Na všechny tyto otázky a mnohé další odpovíme srozumitelnou formou a nevynecháme ani zábavné pokusy. Formou debaty si vysvětlíme, jak a z čeho se elektřina získává, jak jí vyrábíme v současnosti a co nás v oblasti energetiky čeká do budoucna. Přednášku lze upravit podle věku, bez požadavků na vstupní znalosti.
Vhodné pro: 1. a 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Přednáška je úvodem do cyklu ENERGETIKA. Dále navazuje série přednášek/besed, které můžete absolvovat postupně všechny nebo jednotlivě podle vašich potřeb a zájmu.
Energetické zdroje a moderní společnost
Jaké jsou současné energetické potřeby společnosti? Zajistíme dostatek energie i pro budoucí generace? Máme se bát blackoutu? Dá se elektřina vyrábět i v jiných než klasických elektrárnách? Přednáška se věnuje obnovitelným i neobnovitelným zdrojům energie, a během přednášky si vysvětlíme, jak tyto zdroje fungují, jaké mají výhody a nevýhody a jakou cenu platíme za jejich využívání (a to nejen vyčíslenou penězi).
Vhodné pro:2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Moderní energetické systémy
Populárně-naučné představení toho, jak moderní elektrárny fungují. Kromě tradičních elektráren si vysvětlíme i principy netradičních energetických zdrojů, jakými jsou například vodní elektrárny využívající přílivu a odlivu, větrné elektrárny tenčí než lidský vlas, plovoucí jaderné elektrárny schopny zásobovat obrovské pobřežní města, nebo fúzní reaktory s vodíkovým plazmovým prstencem zahřátým na 100 milionů °C.
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Odpady a moderní společnost
Kolik vyprodukujeme v současnosti odpadů? Skončí všechny na skládce nebo se dají dále využít k výrobě nových výrobků anebo i elektřiny a tepla? Proč nám vadí spalovny, když ve vyspělých státech jsou samozřejmostí? Vysvětlíme, jak probíhá spalování, zplyňování a pyrolýza odpadních materiálů. Ukážeme si také, kolik můžeme z odpadů získat elektrické nebo tepelné energie a proč je jejich ukládání na skládku nejhorší možnou variantou.
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Historie využívání páry aneb 2000 let od aeolipily k parní turbíně
Byl James Watt opravdu prvním, kdo postavil parní stroj? Kdy se rozjel první vůz, který nebyl poháněný koňmi? Jak fungují moderní parní turbíny? Vysvětlíme základní fyzikální principy a také to, co všechno museli lidé objevit, než vznikl první použitelný parní stroj. Stručně také shrneme historii jejich objevů. Navíc si vše prakticky předvedeme na našich funkčních modelech parních strojů.
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Ropa – dar společnosti nebo její prokletí?
Je ropa darem, který nám usnadňuje život? Nebo je její používání spíše prokletím? Jak vlastně vznikla? Od kdy jí používáme a kolik jí denně spotřebujeme? Moderní společnost je na ropě doslova závislá a nebýt jí, nebyla by tak rozšířená doprava osob a zboží, nevyráběly by se léčiva, plasty ani další stovky výrobků. V přednášce si představíme technické i politické aspekty využívání tohoto fosilního paliva. Vysvětlíme, jak se ropa hledá, těží, dopravuje a zpracovává. Nevynecháme ani její vliv na globalizaci a její roli v lokálních i světových válkách.
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Exkurze v Laboratoři demonstračních modelů
Exkurze do laboratoří Katedry energetiky mohou být součástí všech výše uvedených přednášek nebo jako samostatná akce bez návaznosti na témata z oblasti energetiky. Exkurze začíná vysvětlením základních pojmů, pokračuje principy transformace energií mezi sebou a končí ukázkou interaktivních modelů.
Vhodné pro:2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Petr Pavlík (Katedra energetiky FS)
Místo: VŠB-TUO
Energetická gramotnost – bez energie to nejde
Co to je blackout? Jaké jsou jeho příčiny a jak můžeme blackoutu předejít? V interaktivní přednášce, ve které žádné téma není tabu, vysvětlíme pojmy a zákonitosti, které se ve školních osnovách většinou nevyskytují. Například co je energetický mix, rozdíly mezi jednotlivými typy elektráren, v čem se liší elektrický výkon od výroby elektřiny, jak funguje trh s elektrickou energií a jací hráči figurují na současném energetickém trhu.
Délka:45 minut/ZŠ, 90 minut SŠ
Vhodné pro:3.+4. ročníky SŠ/ možno upravit i pro mladší žáky, min. 8.+9. ročník ZŠ
Lektor: Ing. Matouš Vrzala, Katedra elektroenergetiky FEI
Místo: VŠB-TUO nebo na školách, online
Jsou obnovitelné zdroje energie skutečně čisté?
Energie přivádíme do domů, platíme je, nutně potřebujeme k životu. Ale odkud se vlastně berou? Jak produkce elektřiny a tepla zatěžuje životní prostředí? A jsou obnovitelné zdroje skutečně tak šetrné, jak se tvrdí
Délka: dle domluvy
Vhodné pro: žáci ZŠ a SŠ
Lektor: Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Edukativní show: Smokeman zasahuje
U nás je dotýkání přísně nařízeno – zapojíme vás do práce, budeme topit v kamnech, vyrábět mlhu a vytvářet inverzi, měřit teplotu plamene, rozdělávat oheň pomocí křesadla, střílet rakety zapalovat vodík a mnoho dalších pokusů. Na vlastní oči uvidíte kouř z komína při přikládání odpadů, plastů, mokrého nebo správně vysušeného dřeva a změříte si emise prachu. Ukážeme si, jak je to s vařením vajíčka na Mont Blancu a „osaháme“ si stavovou rovnici. Naším cílem je šířit mezi veřejností pravidla spalování v lokálních topeništích. Vysvětlujeme, jak správně (ne)topit v kotli, krbu a kamnech a jak se o tato zařízení starat. Jsme přesvědčení, že každý z nás může ovlivnit čistotu našeho prostředí.
Délka: 90 minut (show pro jednu třídu/skupinu)
Termíny 2021: 7. 1. od 11 hodin; 8. 1. od 9 hodin a 11 hodin
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ/nižší ročníky víceletých gymnázii a všechny ročníky SŠ
Lektor: Jiří Horák, Výzkumné energetické centrum VŠB-TUO
Místo: VŠB-TUO
Fyzika
Fyzika pro nevšední školní den
Katedra fyziky nabízí žákům a pedagogům SŠ:
- Laboratorní úlohy (měření a experimenty) z fyziky v laboratořích Katedry fyziky
- Exkurze v odborných laboratořích Katedry fyziky
- Výpůjčku přenosných experimentů s připravenými návody
Vhodné pro: žáci SŠ
Zajišťují: odborní lektoři Katedry fyziky FEI
Kontakt: Mgr. Ing. Kamila Hrabovská, Ph.D., Katedra fyziky FEI; kamila.hrabovska@vsb.cz
Aktuální nabídka: více informací
Proč někdy padáme... aneb co je potřeba, aby robot mohl chodit
Přednáška propojuje fyzikální poznatky s technikou. Vysvětlíme, jak znalost „těžiště“ souvisí se stabilitou budov, aut, mostů, lidí nebo humanoidních robotů. A půjdeme ještě dál – jak se dá pozice těžiště odhadnout, jaký má těžiště význam v šermu, lukostřelbě, apod.? Zaměříme se na ukázky konstrukcí a jejich chování v různých situacích. Např. co se děje, když humanoidní robot stojí v klidu a má se rozejít. Zmíníme se také o měření fyzikálních veličin spojených se stabilitou, o snímačích a metodách zpracování naměřených informací. Součástí přednášky jsou ukázky pohybu robotů, např. Pejsek, Pavouk, Humanoid.
Téma: Těžiště / stabilita
Délka: 45 minut
Vhodné pro: 2.stupeň ZŠ (od 6.třídy) a SŠ
Lektor: Michal Řepka
Náročnost: nízká až střední
Jak velkou sílu musí mít robot, aby se unesl
Jak zařídíme, aby se robot pohyboval? Na kterých částech jeho těla musí být motorek – pohon? V přednášce ukážeme různé druhy pohonů a vysvětlíme, čím se odlišují a jak se zapojují. Vysvětlíme, že při konstrukci robota musíme propočítat, aby zapojený pohon byl vhodný a dostatečně silný. Řekneme si, jaké veličiny se k tomuto popisu používáme a vysvětlíme pojem „moment síly“, který se zdá dětem často nepochopitelný, včetně jeho jednotky N.m. Součástí přednášky jsou ukázky pohybu robotů, např. Pejsek, Pavouk, Humanoid.
Téma: Moment síly / páka
Vhodné pro: 2.stupeň ZŠ (od 8.třídy) a SŠ
Lektor: Michal Řepka
Fascinující svět magnetismu
Poznejte s námi úžasné magnetické jevy! Který magnet je nejsilnější? Jak to vlastně funguje? Kde všude okolo nás magnety jsou? Užijme si spoustu zábavy při magnetické show!
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ – 2. stupeň + odpovídající ročníky víceletých gymnázií
Lektoři: Kateřina Skotnicová, Ivo Szurman, Jitka Malcharcziková, Katedra neželezných kovů, rafinace a recyklace FMT
Experiment v bezpečnostním inženýrství
Přednáška u vás ve škole
Vysvětlíme vám, proč bezpečnostní inženýři musí znát fyziku a chemii a jak používají ve své práci experiment. Na konkrétních již změřených fyzikálních veličinách ukážeme, jak se data z reálných experimentů zpracovávají. To vše doplníme jednoduchými pokusy, které zábavnou formou demonstrují fyzikálně-chemické principy jevů jako je hoření, hašení (pomocí různých mechanismů), výbuch či chování inertních plynů, hořlavých plynů, interakce světelného záření s látkou aj.
Exkurze u nás
V laboratořích Fakulty bezpečnostního inženýrství ve Výškovicích budou žáci měřit základní fyzikální úlohy, které tvoří základ pro zpracování experimentální závěrečné práce našich studentů. Dále žákům ukážeme, jak a k čemu se požívají laboratorní přístroje a čím usnadňují práci bezpečnostních specialistů.
Délka: 45 – 90 minut na půdě SŠ,; na půdě fakulty: libovolná, dle domluvy a množství prováděných činností
Vhodné pro: žáci SŠ (po domluvě ZŠ)
Lektor: Dalibor Balner, Katedra bezpečnostních služeb FBI
Geoinformatika
Tvorba 3D modelů z fotografií zachycených dronem
Praktická ukázka zpracování fotografií pořízených dronem s cílem získat 3D model terénu a objektů v něm. Studenti si vše vyzkouší a vytvoří pomocí ukázkových dat sami ve svém počítači. Pro tuto činnost není potřeba mít žádné znalosti o zpracování dat poskytnutých drony ani o dronech obecně.
Délka: 120 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Michal Kačmařík, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy
Drony nejen v geoinformatice
Prezentace představující bezpilotní letecké prostředky (drony), aplikace, pro které jsou v dnešní době využívány v širokém spektru lidských činností se zaměřením na geoinformatiku, a v neposlední řadě také pravidla létání s drony.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Michal Kačmařík, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy
Jak fungují GPSky
GPSku používá ve svém běžném životě již téměř každý z nás. Cílem přednášky je představit základní principy určování polohy pomocí těchto zařízení, od těch nejzákladnějších až po vysoce přesná měření na úrovni centimetru. Studenti se také seznámí se současným stavem a vývojem v této oblasti a dozvědí se, kde všude je technologie GNSS (GPS) využívána.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Michal Kačmařík, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy
Co dnes umí družice
Na oběžné dráze Země jsou v současnosti umístěny stovky družic. Najdeme mezi nimi satelity vědecké, telekomunikační, armádní, státní i komerční. V přednášce si ukážeme, v jakých oblastech lidské činnosti je můžeme využívat a kde všude se osobně s družicovými snímky setkáváme.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Lucie Orlíková, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy
Svět geoinformatiky
Prezentace představující Geoinformatiku, její technologie a základní oblasti jejího využívání. Předvedeme ukázky aplikací, které můžeme využívat v běžném životě, ale i těch, které jsou doménou odborníků.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Kateřina Růžičková, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy
Geologie, hornictví a suroviny
Tajuplné podzemí
Jeskyně jitřily mysl lidí od pradávna. Svou tajemnou temnotou lákaly k odkrývání jejich tajemství. Podívejme se na krkolomnou cestu, která vedla k zpřístupnění několika jeskyní v Moravském krasu i k objevu nejdelšího jeskynního systému ve střední Evropě – Amatérské jeskyni.
Lektor: Monika Ličbinská, Katedra geologického inženýrství HGF
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Místo: online
Délka: 60 minut
Co jsou suroviny a k čemu je vlastně potřebujeme?
Co a kde na našem území těžili naši předkové a jaké suroviny získáváme dodnes? Těžba „černého zlata“ v ČR se utlumuje, ale máme u nás i jiná perspektivní ložiska? V přednášce představíme suroviny z historického hlediska jako předmět obchodu i válečných konfliktů. Vysvětlíme si, jak se se surovinami obchoduje a kolik vlastně stojí, jak jsou významné pro ekonomiku, národní hospodářství a život každého člověka.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Igor Černý, Michal Vaněk, Katedra ekonomiky a systémů řízení, HGF
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Nerosty kolem nás
Komentovaná prohlídka geologických sbírek přizpůsobená cílové skupině + pracovní listy, práce s přírodninami v učebně (minerály, horniny, suroviny). Možno doplnit nabízenými přednáškami s geologickou tematikou.
Typ: přednáška/exkurze/workshop
Délka: 1,5 hod. – 3 hod.
Vhodné pro:žáci ZŠ 5.-9. ročník + SŠ
Lektoři: Martina Polášková, Geologický pavilon F. Pošepného HGF
Místo: Geologický pavilon
Sesuvy
Proč dochází ke svahovým pohybům, které jsou významným geologickým hazardem nejenom v České republice, ale i ve světě? Vše vysvětlíme na příkladech, ve kterých je evidentní vliv různých faktorů jak přirozeného, tak antropogenního faktoru.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Marian Marschalko, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Zkamenělý život severní Moravy
Představíme vám nejzajímavějších paleontologické lokality Moravy s informací o současném stavu a možnostech sběru. Vývoj života na Zemi a jeho rozšíření v jednotlivých geologických dobách. Důkazy o životě na území severní Moravy, lokality s nálezy fosílií v našem regionu.
Délka: 45 – 90 minut (max. 2 vyučovací hodiny)
Vhodné pro: žáci ZŠ + SŠ
Lektor: Petr Skupien, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Odborná exkurze s výjezdem: Geologické lokality severní Moravy
Zajištění trasy a odborného výkladu na geologických lokalitách (všeobecná geologie, zkameněliny, minerály, ložiska nerostů, sesuvy). Nehradíme dopravu.
Typ: exkurze
Vhodné pro: menší skupiny SŠ
Lektoři: pracovníci Katedry geologického inženýrství HGF
Termín: po domluvě
Zánik hornictví v Čechách, pravda nebo mýtus?
Jsme o problematice hornictví v České republice správně informováni? Často slyšíme ze všech stran, že zavíráním dolů na těžbu černého uhlí na Ostravsku a Karvinsku již nebude zapotřebí horníků. Je tato mediální bublina založena na pravdě? Na praktických příkladech vám představíme různorodost hornické profese, nutnost jejího zachování ve vztahu k těžbě ostatních nerostných surovin, bez kterých se lidstvo vůbec neobejde. Těžit se bude vždy…
Délka: 45 – 90 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ + SŠ, veřejnost
Lektor: Mária Jarolimová, Katedra hornického inženýrství a bezpečnosti HGF
Hornictví a životní prostředí aneb po těžbě se taky musí uklidit!!!
Hornictví přineslo a stále přináší zásahy do životního prostředí. Jak se u nás tyto konflikty řeší? Jakým způsobem se krajina po těžbě uvádí do pořádku? Lze rekultivací získat novou hodnotu krajiny a třeba i jiný rozměr života nás obyvatel?
Délka: 45 – 90 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ + SŠ, veřejnost
Lektor: Martin Hummel, Katedra hornického inženýrství a bezpečnosti HGF
Odborné exkurze s výjezdem: důlní lokality
Katedra hornického inženýrství a bezpečnosti HGF pořádá odborné exkurze pro menší skupiny do těchto lokalit:
• rozpojování, nakládání, doprava a úprava v lomech Hrabůvka, Výkleky, Nejdek, Luleč a Jakubčovice (drcené kamenivo)
• cvičná štola Dolu Paskov (s možnosti shlédnout zařízení využívané při dobývání nízkých slojí)
• odštěpný závod Odra, Ostrava, (DIAMO, státní podnik) s možností fárání do čerpací stanice
• úpravna černého uhlí dolu ČSM
Typ: exkurze
Vhodné pro: menší skupiny SŠ
Lektoři: pracovníci Katedry hornického inženýrství a bezpečnosti HGF
Termín: po domluvě
Vznik života na Zemi
Přehled poznatků o vzniku života na Zemi a jeho vývoj v průběhu posledních 540 miliónů let. Představení událostí, které ovlivnily vývoj organismů.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Petr Skupien, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Historie Země
Základní přehled geologické historie Země za posledních 4,5 mld. let. Jaké globální „katastrofy“ postihly Zemi?
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Petr Skupien, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Geohazardy
Cílem přednášky je seznámení s procesy, které potenciálně nebo reálně vedou k situaci způsobující škody nebo nezvládnutelnou hrozbu v určitém čase v určitém území. Tyto jevy se označují souhrnným termínem geohazardy. V přednášce uvedeme zejména příklady svahových pohybů.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Marian Marschalko, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
K čemu slouží geofyzika?
Přednáška je věnována různým aplikacím geofyzikálních metod – hledání podzemních prostor či nerostných surovin, zakládání staveb, zkoumání zemětřesení, archeologické bádání nebo boj se zločinem.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Martin Kašing, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Jak se vrtá v Zemi?
Cílem přednášky je seznámit posluchače s problematikou hlubokých vrtů určených pro těžbu ropy, zemního plynu a vysokopotenciální geotermální energie. Věnovat se budeme jak realizaci vrtů na pevnině, tak i na moři.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Martin Klempa, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Technické památky
Česká republika je velmi bohatá na technické památky. O rostoucí oblibě svědčí i statistiky agentury Czech Tourism, kde v první stovce nejnavštěvovanějších turistických cílů nalezneme minimálně 30% technických památek. V přednášce se věnujeme úvodu do problematiky industriálních památek a památek neživé přírody. V případě zájmu škol vytvoříme celý cyklus přednášek na toto téma.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Martin Klempa, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Tajuplné podzemí
Jeskyně jitřily mysl lidí od pradávna. Svou tajemnou temnotou lákaly k odkrývání jejich tajemství. Podívejme se na krkolomnou cestu, která vedla k zpřístupnění několika jeskyní v Moravském krasu i k objevu nejdelšího jeskynního systému ve střední Evropě – Amatérské jeskyni.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Monika Ličbinská, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Energie ze Země
Přednáška je zaměřena na geotermální energii – její původ, typy, způsoby vyhledávání geotermálních zdrojů a metody jejich praktického využití. Stručně popíšeme některé konkrétní projekty výroby tepla a elektrické energie, včetně významné instalace vytápění objektů kampusu VŠB – Technické univerzity Ostrava pomocí tepelných čerpadel.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Antonín Kunz, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online
Chemie
Luminiscenční show
Proč naše trička svítí na diskotéce? Proč je „čistoskvoucí prádlo“ reklamním a optickým klamem?
Provádíme pokusy se školní demonstrační soupravou Chemie a světlo. Vysvětlujeme vlastnosti světla a ukazujeme fluorescenční jevy s pomocí UV lampičky a fluorescenčních barviv i přírodních materiálů, netoxických a čistých chemikálií s výběrem různých barev. Předvádíme chemiluminiscenci na podobném základu jako lámací svítící tyčinky, avšak ve stonásobném měřítku.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ a SŠ
Lektoři: Jiřina Vontorová, Jiří Pavlovský, Katedra chemie FMT
Náročnost: přizpůsobíme znalostem žáků
3D tisk a chemické inženýrství
Přednáška přibližuje technologie 3D tisku a jejich využití v oblasti chemického inženýrství. Představíme vám základní principy přenosu hmoty, tepla a hybnosti a koncept škálování v chemickém inženýrství. Uvedeme příklady využití 3D tisku pro přípravu mikrofluidních čipů (speciální emulze) a také mikro reaktorů vhodných pro výrobu speciálních chemikálií ve farmacii. Přednášku doprovodíme jednoduchým experimentem – vyrobíme emulzi voda-olej.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Marek Večeř, Katedra chemie FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: střední
Hydrotalcity – jílové minerály s pamětí
Věděli jste, že šikovně upravenou přírodní surovinu – jíl, můžeme použít k čištění vod od škodlivých látek? Hydrotalcity jsou podvojné vrstevnaté hydroxidy označované jako aniontové jíly, které mají pozoruhodnou vlastnost – paměťový efekt. Zahříváním se rozpadají na směsné oxidy, které při kontaktu s vodnými roztoky opětovně regenerují na hydrotalcity. Přitom dochází k zabudování aniontů z roztoků do jejich mezivrství. Této unikátní vlastnosti lze využít např. k odstraňování škodlivých aniontů z vodných roztoků.
Typ: přednáška
Délka: 30 min + diskuse
Vhodné pro: SŠ
Lektor: Bruno Kostura, Katedra chemie FMT
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Grafeny – základ materiálů budoucnosti
Grafen tvoří základní stavební jednotky grafitu – jedné z přírodních forem uhlíku. Od počátku 21. století grafen přitahuje stále větší pozornost vědecké a technické veřejnosti vzhledem ke své vynikající elektrické a tepelné vodivosti, mechanické pevnosti a optické prostupnosti. Díky těmto unikátním vlastnostem nechybí v žádných moderních technologiích. Používá se při výrobě senzorů, počítačových procesorů, LED diod, solárních článků, dotykových displejů, vysokokapacitních baterií, fotokatalyzátorů, filtračních membrán, sorbentů a některých konstrukčních komponent v automobilovém a leteckém průmyslu. V našich laboratořích chemie věnujeme těmto perspektivním materiálům velkou pozornost, zejména z hlediska jejich environmentálního využití, například při čištění odpadních vod.
Délka: 45 minut + diskuse
Vhodné pro: SŠ
Lektor: Ing. Radim Škuta, PhD., Katedra chemie, FMT
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Chytré materiály pro zlepšování kvality životního prostředí
Fotokatalyzátory jsou látky, které urychlují proces rozkladu chemických látek, virů a bakterií pomocí světelného záření (fotokatalýza). Vysvětlíme vám tyto procesy podrobněji a představíme fotokatalyzátory používané pro účely odbourávání škodlivých látek z vod a ovzduší. Probereme také způsoby jejich přípravy, testování a hlavně možnosti aplikací těchto materiálů.
Délka: 45 min + diskuse
Vhodné pro: SŠ
Lektor: Vlastimil Matějka, Katedra chemie, FMT
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Metody termické analýzy - od historie po současnost
Termická analýza zahrnuje soubor metod, které umožňují sledovat jak fyzikální jevy (krystalografické přeměny, tání, adsorpce apod.), tak jevy chemické (dehydratace, dehydroxylace, rozklad, oxidačně-redukční procesy apod. Na základě tepelné degradace materiálu v různých typech atmosféry vzduch, dusík, argon, oxid uhličitý je možné provést kvalitativní a kvantitativní analýzu vzorku anorganického i organického původu.
Seznámíme se také s historickým vývojem metod termické analýzy, s principy běžně používaných metod, přístrojovým vybavením a aplikací těchto metod v praxi.
Délka: 30-45 minut (včetně diskuse)
Vhodné pro: SŠ
Lektor: Silvie Vallová, Katedra chemie, FMT
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Vodivé polymery
Vodivé polymery jsou funkční materiály budoucnosti. Používají se nebo by se mohly používat jako senzory, superkondenzátory či v LED diodách. V přednášce vás seznámíme s historickým vývojem vodivých polymerů, mechanismem elektrické vodivosti, s vlastnostmi a perspektivou jejich využití.
Délka: 45 minut (včetně diskuse)
Vhodné pro: SŠ
Lektor: Lenka Kulhánková, Katedra chemie, FMT
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Matematika
Kurzy a portály
ŠKOMAM – škola matematického modelování pro středoškoláky http://skomam.vsb.cz/
MODAM – kurz moderní aplikace matematiky pro učitele SŠ, 24.4.2020 http://modam.vsb.cz/
MATH4U – čtyřjazyčný výukový portál pro procvičování matematiky http://math4u.vsb.cz/
Matematika s radostí – interaktivní testy a hry k procvičování matematiky http://msr.vsb.cz/
Historické úlohy z matematiky. Jak bychom je řešili dnes?
Přesuň se v čase! Staň se na chvíli knězem ve starém Egyptě a seznam se s úkoly, které musel řešit. A někdy šlo i o život! V interaktivní přednášce se pokusíme vyřešit vyměřování základů pyramid, hádanku kněží boha Ra, měření hloubky řeky v jejich nedostupných úsecích a porovnáme tehdejší a dnešní možnosti řešení úloh.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (středí obtížnost)
Lektor: Dagmar Dlouhá + kolektiv, Katedra matematiky FAST
Související SŠ učivo: podobnost
Hra Dobble
Populární hra Dobble je založena na pěkném teoretickém výsledku diskrétní matematiky. Ukážeme, jaké vlastnosti má systém karet používaný ve hře, ukážeme, že by počet karet bylo možno zvýšit, ale jen o maličko… Přednáška může být prezentována v anglickém jazyce!
Délka: 30-40 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Petr Kovář, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: kombinatorika
Karetní trik
Umíte dobře počítat? Zvládáte celočíselné dělení? Zpaměti? Pak se můžete stát varietním kouzelníkem. Ukážeme jak! (I když pro někoho jste kouzelníkem už při kladné odpovědi na některou ze tří prvních otázek.) Přednáška může být prezentována v anglickém jazyce!
Délka: 30-40 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Petr Kovář, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: kombinatorika
Simpsonovi a matematika
Jak souvisí oblíbený televizní seriál Simpsonovi a matematika?
Délka: 40-50 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (lehká, popularizační přednáška)
Lektor: Petr Kovář, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: řada drobností: zlomky, procenta, rovnice, slovní úlohy, geometrie
Hra šprouti
Nejprve ukážeme, jak se hrají „šprouti“. Pak si ukážeme, co umí o hře povědět matematika: jaký je nejmenší a největší počet tahů této hry. Jak se to zdůvodní?
Délka: 30-40 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (těžší, přednáška vhodná do semináře)
Lektor: Petr Kovář, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: kombinatorika, rovnice
Od rozkladů grafů k počítání na superpočítači
Dnes není problém vyrobit velký, ale opravdu velký počítač. To ale neznamená, že každý algoritmus poběží na takovém počítače velmi, velmi rychle. Ukáže si, jak zrychlit některé úlohy s využitím pěkného výsledku diskrétní matematiky.
Délka: 30-45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (těžší, přednáška o aplikacích matematiky)
Lektor: Petr Kovář, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: kombinatorika, matice, soustavy rovnic úlohy, geometrie
Řešení rekurentních rovnic
V přednášce se naučíme řešit tzv. rekurentní rovnice. Jednoduchým příkladem je rekurentní rovnice pro Fibonacciho posloupnost, tj. ( + 2) = ( + 1) + (). Vyřešit takovou rovnici znamená nalézt explicitní (tedy nerekurentní) vzorec pro n-tý člen takové posloupnosti. Poté, co se naučíme rekurentní rovnice řešit, si ukážeme některé kombinatorické úlohy vedoucí na rekurentní rovnice.
Délka: 60-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední obtížnost)
Lektor: Petr Vodstrčil, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: řešení rovnic (zejména kvadratických), řešení soustav rovnic, základy kombinatoriky
Můžeme věřit intuici?
Ukážeme si celou řadu různých příkladů, u kterých se budeme pokoušet tipovat výsledek. Pokud bychom skutečně jen tipovali a nic nepočítali, mohlo by to vést k paradoxním výsledkům, např. = 2, apod.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (lehká, popularizační přednáška)
Lektor: Petr Vodstrčil, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: pouze základní poznatky
Jak funguje asymetrické šifrování?
Ukážeme matematický základ šifrovacích algoritmů (RSA) a řekneme si, proč je složité toto šifrování prolomit. Vše bude ukázáno na konkrétních příkladech.
Délka: 60-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední obtížnost)
Lektor: Petr Vodstrčil, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: dělitelnost, prvočísla a čísla složená, největší společný dělitel, Eukleidův algoritmus, dělení se zbytkem
Pickův vzorec
Pickův vzorec je nástroj na velmi elegantní určování obsahů rovinných obrazců. Zdůvodníme si, proč Pickův vzorec platí, a ukážeme si úlohy, ve kterých lze tento vzorec
použít.
Délka: 60-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední obtížnost)
Lektor: Petr Vodstrčil, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: obsahy základních geometrických útvarů (obdélník, trojúhelník) a některé další drobnosti (největší společný dělitel, rovnice přímky, apod.)
Extremální úlohy v geometrii
V přednášce si ukážeme několik extremálních úloh, které budou řešeny čistě geometricky. Úkolem např. bude v trojúhelníku najít bod takový, aby součet vzdáleností tohoto bodu od vrcholů trojúhelníka byl minimální. Pokud bychom úlohy tohoto typu chtěli řešit analyticky, situace by se dramaticky zkomplikovala.
Délka: 60-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední obtížnost)
Lektor: Petr Vodstrčil, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: základní poznatky z geometrie, věta o obvodových a středových úhlech, shodná zobrazení v rovině
Tělesa
Cílem přednášky je seznámit studenty s algebraickým pojmem těleso, dát jej do kontextu s již dosaženými znalostmi, uvést klasické příklady těles a zkonstruovat jedno velice neklasické těleso.
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (lehké pro ty, kdo jsou schopni oprostit se od stereotypů a myslet na nemyslitelné)
Lektor: Pavel Jahoda, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: spíše souvisí s učivem ZŠ – reálná čísla a operace s nimi
Vektorové prostory
Cílem přednášky je seznámit studenty s algebraickým pojmem vektorový prostor, dát jej do kontextu s již dosaženými znalostmi, uvést klasické příklady vektorových prostorů a zkonstruovat jeden velice neklasický vektorový prostor.
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (lehké pro ty, kdo jsou schopni oprostit se od stereotypů a myslet na nemyslitelné)
Lektor: Pavel Jahoda, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: spíše souvisí s učivem ZŠ – reálná čísla a operace s nimi
Je Mensa plná hlupáků?
V přednášce si ukážeme řadu zajímavých posloupností a prozradíme řešení několika podstatných problémů (třeba: existuje mocnina dvojky začínající devítkou?). A povíme si i o tom, jak se lze nedostat do Mensy.
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Jiří Bouchala, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: posloupnosti
Nemravnosti o lvech
V přednášce se posluchači seznámí se třemi typy průměrů: aritmetickým, geometrickým a harmonickým. Bude ukázáno, kde se lze s těmito průměry setkat, jaké jsou jejich vzájemné souvislosti a jak lze dosažených znalostí využívat při řešení problémů.
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Jiří Bouchala, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: aritmetický průměr
Ř + A + D + Y + . . .
Už před mnoha staletími si (někteří) lidé uvědomovali, že není úplně jasné, jak sečíst nekonečně mnoho čísel a že tuto znalost potřebují. V průběhu přednášky si ukážeme, jak lze definovat součet (nekonečné) číselné řady a řadu zajímavých příkladů a pozorování. Přednášku ukončí pořádné vrávorání.
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Jiří Bouchala, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: číselné řady
Neukončeno
V přednášce se budeme zabývat zobecněním pojmu „velikost = počet prvků množiny“ i pro množiny, které mají nekonecně mnoho prvků. Ukážeme si, že přirozených čísel je stejně mnoho jako racionálních, ale méně než reálných. A navštívíme i Hilbertův hotel.
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Jiří Bouchala, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: množiny
Od Pythagorovy věty k superpočítání
Poprvé jsme se s kolmými vektory nejspíš setkali u Pythagorovy věty. V přednášce si ukážeme, že matematický koncept kolmosti se skrývá za spoustou technických objevů jako např. digitální televize, komprese jpeg, mpeg, ale také za moderními algoritmy řešení soustav lineárních rovnic s miliardami neznámými na superpočítači.
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední až těžší přednáška o aplikacích matematiky)
Lektor: Dalibor Lukáš, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: soustavy lineárních rovnic, kolmost vektorů
Bertrandův paradox
Cílem přednášky je rozebrat zdánlivý paradox, který se vyskytuje v možnosti různých odpovědí na následující otázku: V jednotkovém kruhu je „náhodně“ umístěna tětiva. Jaká je pravděpodobnost, že délka této tětivy je větší než délka vepsaného rovnostranného trojúhelníka?
Délka: 45 – 90 minut (v případě potřeby výkladu intuitivního náhledu do oblasti pravděpodobnosti až 90 minut)
Vhodné pro: žáci SŠ (střední až těžší obtížnost)
Lektor: Bohumil Krajc, Katedra aplikované matematiky FEI
Související SŠ učivo: teorie pravděpodobnosti
Škálovatelné a energeticky úsporné algoritmy pro superpočítání aneb od Leonardových strojů k zetapočítači
Matematické modelování a numerické simulace se stávají novým pilířem moderních věd. Rostoucí velikost počítaných úloh zvyšuje nároky na výpočetní prostředky. S rostoucím výkonem superpočítačů se vynořují požadavky na vývoj nových výkonově efektivních algoritmů, které jej dokážou zužitkovat. Růst výkonu je však doprovázen zvyšováním spotřeby elektrické energie. Vynořují se tedy nové požadavky na energetické zefektivnění výpočtů tj. optimalizaci běhu programů pomocí technik využívajících např. podtaktovávání výpočetních jader. V přednášce zazní zajímavosti z historie výpočetní techniky, od kouzelných mechanických kalkulátorů až po dnešní superpočítače. Právě na vývoji výkonově a energeticky efektivních algoritmů pro superpočítače se Katedra aplikované matematiky a IT4Innovations podílí v rámci několika evropských projektů.
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: David Horák, Katedra aplikované matematiky FEI
Související SŠ učivo: soustavy lineárních rovnic, matice, vektory
Pravděpodobnost je . . .
Po stručném úvodu („aneb trocha teorie nikoho nezabije“) budou v přednášce prezentovány matematické úlohy, které jsou založené na teorii pravděpodobnosti a mají zajímavé nebo nečekané řešení. Ukážeme si, proč není rozumné plošně provádět screeningové testy na řídce se vyskytující nemoci, jak se dá Bayesův vzorec využít v kriminalistice či jak může znalost pravděpodobnosti ovlivnit taktiku v televizní soutěži.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Martina Litschmannová, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: pravděpodobnost, Bayesův vzorec
Okna statistiky dokořán
Tabulky a grafy – na tom přece není co zkazit. A nebo ano? V přednášce si ukážeme několik tipů na správnou prezentaci dat a zároveň si ukážeme několik příkladů z médií, které nás učí obezřetnému přístupu k předkládaným informacím.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (lehká, popularizační přednáška)
Lektor: Martina Litschmannová, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: popisná statistika, kategoriální proměnné (tabulky četnosti, sloupcové a výsečové grafy, . . . )
Je statisticky dokázáno
Pro většinu studentů, ale i pro mnohé pedagogy, nepatří statistika mezi oblíbená témata středoškolské matematiky. Ukážeme si, že rozhodně nejde o nudnou látku. V přednášce si připomeneme základní statistické pojmy a ukážeme si jejich korektní i zavádějící využití v běžné praxi. Pokusíme se například najít odpověď na otázky: Co nám říká průměr? Proč někdy používáme průměr, jindy medián? K čemu je dobrá směrodatná odchylka? Co je to korelace?
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Martina Litschmannová, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: popisná statistika, numerické proměnné (průměr, medián, směrodatná odchylka, korelační koeficient)
Jak matematicky zachytit pohyb
Jak najdeme vzorec pro okamžitou rychlost? Jak odvodíme vzorec pro směrnici tečny? Jak spolu tyto dva problémy souvisí? V přednášce se nenásilnou formou dostaneme k pojmu derivace funkce v bodě. Vše je proloženo historickými poznámkami.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (lehká až střední, motivační přednáška)
Lektor: Petra Vondráková, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: přednáška je vhodným úvodem do derivací. Znalost limit je vítána
Chaos kolem nás
Ve společnosti (a v přírodě) se setkáváme s různými jevy, které mají jak periodický tak neuspořádaný charakter. Takové jevy se dají studovat pomocí nástrojů rekurence, fraktálů či dokonce „chaosu“. Chaos bude stěžejní částí přednášky.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Marek Lampart, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: algebra, derivace, limity
Matematika a přírodní vědy I. Jak se matematika poučila v biologii.
Cílem přednášky je ukázat studentům, že ačkoliv přírodních věd (a od nich odvozených školních předmětů) máme mnoho, příroda je jen jedna a že vše souvisí se vším. Zde na konkrétním příkladě, jak se matematika inspirovala v hájemství biologie při hledání extrémů komplikovaných funkcí (genetické, hejnové a jiné biologií inspirované algoritmy).
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (možno pojmout buď jako lehkou popularizační přednášku, nebo jako přednášku střední úrovně obtížnosti)
Lektor: René Kalus, Laboratoř vývoje paralelních algoritmů IT4I
Související SŠ učivo: funkce, extrémy funkcí, vybrané kapitoly z biologie (genetika)
Vysokoškolská matematika jen pro vysokoškoláky?
Na příkladech náctiletých, kteří s námi spolupracovali na řešení konkrétních výzkumných problémů, ukážeme, že je prakticky možné, aby se i středoškoláci zapojili do vážně míněného výzkumu, ve kterém to mohou dotáhnout hodně daleko (vítězství v mezinárodní soutěži typu SOČ, Česká hlavička apod.) Vlastně něco na způsob „success stories“, které mají studenty motivovat k tomu, aby do toho šli.
Lektor: René Kalus, Laboratoř vývoje paralelních algoritmů IT4I
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (možno pojmout jako lehkou přednášku – ne nutně jen pro zájemce o matematiku, nebo střední až těžší úrovně se zacílením na zájemce o matematiku, fyziku či chemii; určena pro motivované studenty, kteří by si rádi vyzkoušeli něco, co přesahuje rámec střední školy, ne pro obecné publikum)
Související SŠ učivo: středoškolská odborná činnost a mimoškolní aktivity (např. projekt Otevřená věda)
Šachový problém
Na výseku šachovnice máme dva bílé a dva černé jezdce. Náš úkol je, co nejmenším počtem tahů přemístit černé jezdce na původní pozice bílých a naopak. Pokud úlohu řešíme přímo na šachovnici, tak je hodně složitá. Užijeme-li schéma, kterému se říká „graf“, úloha se stane velmi přehlednou.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, motivační přednáška)
Lektor: Michael Kubesa, Katedra aplikované matematiky FEI
Související SŠ učivo: kombinatorika, motivace pro teorii grafů
Je to padělek?
V přednášce si ukážeme, jakým způsobem se dá určit stáří daného předmětu. To můžeme použít pro zjištění, zda máme v muzeu pravý Vermeerův obraz ze 17. století anebo jen jeho zdařilý padělek z 20. století. A co k tomu potřebujeme? Stačí umět přibližně vyřešit diferenciální rovnici. V přednášce si ukážeme, jak lze toto přibližné řešení nalézt s využitím výpočetní matematiky.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (těžší přednáška o aplikacích matematiky)
Lektor: Petr Beremlijski, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: funkce, derivace
Kde je kulička?
Představme si, že na pružinu volně zavěsíme kuličku o dané hmotnosti a zajímá nás, jak se pružina natáhne, tedy hledáme rovnovážnou polohu kuličky. Pokud chceme takovou úlohu vyřešit, můžeme si půjčit pružinu a kuličku a vyzkoušet to. Anebo nepotřebujeme nic a zkusíme to vypočítat. V přednášce si ukážeme, co k takovému výpočtu potřebujeme a jak ho provést. Na závěr si představíme, jak nalézt toto řešení numericky pomocí počítače.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (těžší přednáška o aplikacích matematiky)
Lektor: Petr Beremlijski, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: funkce, extrémy funkcí, derivace
Matematika ve strojařině
„Vše, co jste chtěli vědět o strojařině a báli jste se zeptat“
Od učitelů a rodičů slyšíme dnes a denně: uč se, budeš to potřebovat! Ale k čemu? Je matematika opravdu nezbytná pro náš život? A k čemu potřebuje matematiku technik? Přednáška populární formou prezentuje matematiku jako nezbytnou součást našeho každodenního života.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední obtížnost)
Lektor: Jiří Podešva, Katedra aplikované mechaniky FS
Materiály, materiálové inženýrství
Význam neželezných kovů a vývoj moderních kovových materiálů
Co se vyrábí z oceli a co z neželezných kovů? Představíme vám historii výroby neželezných kovů, jejich význam pro rozvoj společnosti a jejich uplatnění v současné technické praxi.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Miroslav Kursa, Katedra neželezných kovů, rafinace a recyklace FMT
Obtížnost: střední
Materiály a jejich vlastnosti
Proč mají materiály různé vlastnosti? Jakou mají strukturu? Představíme vám různé druhy materiálů – kovy, polymery, keramika, kompozity a uvedeme příklady, kde se používají.
Délka: 45 až 90 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ i SŠ
Lektor: Petra Váňová, Katedra materiálového inženýrství FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Materiály jsou krásné
Jaký je rozdíl mezi mikroskopem optickým a elektronovým? Kam až můžeme dohlédnout? Ukážeme vám mikrostrukturu různých materiálů (především kovových) formou obrazové dokumentace a vysvětlíme, jaký vliv má na vlastnosti a použití materiálů v běžném životě.
Délka: 45 až 90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ, také do hodin výtvarné výchovy nebo designu
Lektor: Petra Váňová, Katedra materiálového inženýrství FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Fascinující svět magnetismu
Poznejte s námi úžasné magnetické jevy! Který magnet je nejsilnější? Jak to vlastně funguje? Kde všude okolo nás magnety jsou? Užijme si spoustu zábavy při magnetické show!
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ – 2. stupeň, SŠ
Lektoři: Kateřina Skotnicová, Ivo Szurman, Jitka Malcharcziková, Katedra neželezných kovů, rafinace a recyklace FMT
Místo: jen VŠB-TUO, nelze online
Obtížnost: nízká
Recyklace jako součást našeho života
Co s odpadem, který se hromadí kolem nás? Recyklovat! Velkou část odpadů je možné využít jako suroviny pro výrobu užitečných věcí. Jak se odpady využívaly dříve a jak nyní? Nebudeme si povídat o tom, jestli třídíš odpady a do jakého kontejneru patří, ale o možnostech zpracování zajímavých odpadů. My víme jak! My známe postup! A ty?
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ – 2. stupeň, SŠ
Lektor: Jitka Malcharcziková FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: nízká
Proč a jak recyklovat elektroodpad
Jaké jsou technické a teoretické aspekty recyklace elektroodpadu? Jaká existují úskalí? Shrneme společně poznatky z oblasti recyklačních technologií. Co je to odpad, druhy odpadu, jeho charakteristika, možnosti zpracování a využití jako druhotné suroviny.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ – 2. stupeň, SŠ
Lektor: Silvie Brožová, Katedra neželezných kovů, rafinace a recyklace FMT
Místo: jen VŠB-TUO, nelze online
Obtížnost: střední
Hlína není modelína
Dějiny keramiky jsou významnou součásti dějin člověk. Keramika je odrazem kultury, náboženství, umění a doby. Keramické řemeslo patří k nejstarším v naší historii. Poznání vlastností „hlíny“ bylo tak inspirativní, že se člověk naučil vyrábět nekonečnou škálu předmětů pro každodenní potřebu i pro okrasu. Vývoj a zpracování keramiky si v určité míře stále zachovává ráz svého původního řemesla. Nicméně na druhé straně požadavky a potřeby dnešní společnosti již nejsou tak primitivní jako v historii. Můžeme tvořit z ruky, točit na kruhu, odlévat, lisovat, ale dělat i 3D tisk. Keramika má zastoupení v domácnosti, lékařství, letectví, automobilovém průmyslu, zkrátka všude. Motto: Špinavé ruce, krásný kus práce.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Hana Ovčačíková, Katedra tepelné techniky, FMT
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Odlitky všude kolem nás
Věděli jste, že jsme doslova obklopeni nejrůznějšími odlitky? Že je používáme každý den a svůj život bez nich si už neumíme ani představit? Na naší přednášce vám vysvětlíme, co to vlastně odlitky jsou a ukážeme, jaké zázraky lze dělat s roztaveným kovem. Dozvíte se spoustu zajímavostí z oblasti historie slévárenství i současných trendů výroby odlitků.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor: Ivana Kroupová, Petr Lichý, Katedra metalurgie a slévárenství, FMT
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Nanomateriály a nanotechnologie
Nanomateriály v životním prostředí - neviditelné nebezpečí?
Lidé vytvářejí stále více umělých nanomateriálů, které se tak dostávají do životního prostředí. Nanomateriály vznikají buď jejich cílenou výrobou nebo jako vedlejší produkt mnoha, často překvapivých, nesouvisejících lidských aktivit. Že se do vzduchu dostávají při spalování pohonných hmot je známo, ale věděli jste, že je dýcháme i při vaření? Nanočástice, které mají svůj původ v lidské činnosti, jsou v přírodě novým a cizorodým prvkem. Jakou hrozbou jsou ale pro ekosystémy nebo lidské zdraví skutečně? Poznejte, co vše už věda ví a co jí stále ještě zbývá zjistit o tom, jak se nanomateriály dostávají do přírody, jak v ní putují a jak ovlivňují jednotlivé složky životního prostředí.
Délka: 45 – 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Oldřich Motyka, Centrum nanotechnologií
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: střední, popularizační přednáška, také v anglické verzi
Nanoroboti – skutečnost nebo fikce?
Už jsme o nich slyšeli mnohokrát. Nanoroboti, miniaturní mašinky schopné manipulace s atomy. Někteří nás jimi děsí v rámci dystopických představ o kontrole lidstva na molekulární úrovni. Někteří je použijí k vymalování utopické společnosti, ve které budeme moci „spolknout chirurga“, který cíleně odstraní nádor či jinou chorobu zevnitř. Jak daleko ale skutečně jsme v jejich vývoji? Jakým výzvám čelí jejich konstruktéři? A k čemu by nám skutečně mohli být?
Délka: 45 – 60 minut
Vhodné pro: SŠ
Lektor: Oldřich Motyka, Centrum nanotechnologií
Obtížnost: střední
Místo: online, školy, VŠB-TUO
Může být i v anglické verzi
Robotika
Roboty v našem životě
Motivační přednáška na téma „Co je robotika“ a kde všude ji můžeme potkat v našem regionu (automobilky, ukázky vojenských, servisních a průmyslových robotů). Dále studenti navštíví 3-4 stanovišťě, na kterých si mohou vše vyzkoušet a „osahat“.
Délka: 3 – 4 vyučovací hodiny (dle domluvy)
Vhodné pro: žáci SPŠ, gymnázií, odborných učilišť, po dohodě žáci 2.st ZŠ (max. 30 ve skupině)
Lektor: Václav Krys a kol., Katedra robotiky FS
Místo: VŠB-TUO
Proč někdy padáme... aneb co je potřeba, aby robot mohl chodit
Přednáška propojuje fyzikální poznatky s technikou. Vysvětlíme, jak znalost „těžiště“ souvisí se stabilitou budov, aut, mostů, lidí nebo humanoidních robotů. A půjdeme ještě dál – jak se dá pozice těžiště odhadnout, jaký má těžiště význam v šermu, lukostřelbě, apod.? Zaměříme se na ukázky konstrukcí a jejich chování v různých situacích. Např. co se děje, když humanoidní robot stojí v klidu a má se rozejít. Zmíníme se také o měření fyzikálních veličin spojených se stabilitou, o snímačích a metodách zpracování naměřených informací. Součástí přednášky jsou ukázky pohybu robotů, např. Pejsek, Pavouk, Humanoid.
Téma: Těžiště / stabilita
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci 2.stupně ZŠ (od 6.třídy) a SŠ
Lektor: Michal Řepka
Náročnost: nízká až střední
Jak velkou sílu musí mít robot, aby se unesl
Jak zařídíme, aby se robot pohyboval? Na kterých částech jeho těla musí být motorek – pohon? V přednášce ukážeme různé druhy pohonů a vysvětlíme, čím se odlišují a jak se zapojují. Vysvětlíme, že při konstrukci robota musíme propočítat, aby zapojený pohon byl vhodný a dostatečně silný. Řekneme si, jaké veličiny se k tomuto popisu používají a vysvětlíme také pojem „moment síly“, který se zdá dětem často nepochopitelný, včetně jeho jednotky N.m. Součástí přednášky jsou ukázky pohybu robotů, např. Pejsek, Pavouk, Humanoid.
Téma: Moment síly / páka
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci 2.stupně ZŠ (od 8.třídy) a SŠ
Lektor: Michal Řepka
Stavitelství a architektura
The Boring Company - budoucnost podzemního stavitelství?
Dokáže Elon Musk po úspěších v oblasti elektromobility a cestách do vesmíru změnit také podzemní stavitelství? Bude v budoucnu možné v meziměstských tunelech přepravovat lidi nebo předměty nadzvukovou rychlostí? Jak se vlastně staví tunel? V přednášce představíme způsoby ražby tunelu pomocí výbušnin a pomocí tunelovacích strojů, včetně výhod a nevýhod těchto metod. Shrneme také minulost, současnost a nastíníme budoucnost ražby podzemních staveb.
Délka: 45 – 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Miroslav Pinka, Katedra geotechniky a podzemního stavitelství FAST
Místo: VŠB-TUO, školy, online
Přesuneme lidstvo do podzemí
Přednáška představuje široké spektrum podzemních staveb. Nejen ty běžně známé a denně používané jako jsou například tunely a metro, ale i méně známé jako podzemní kontejnery nebo koncepty Earthscraperů. Představíme minulost, současnost i budoucnost podzemních staveb a jejich výstavby.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Miroslav Pinka, Katedra geotechniky a podzemního stavitelství FAST
Místo: VŠB-TUO, školy, online
I brownfieldy mají svou budoucnost
Staré, opuštěné, nevyužívané a často zarostlé plochy bývalých továren, kravínů, starých domů, lákají nejen dětskou fantazii k dobrodružství, ale jsou často součástí historie místa, obce, města. Ale jsou také místem jejich budoucnosti. Přednáška je věnována příkladům z České republiky i ze zahraničí. Dozvíte se, jak se z těchto nevábných míst (brownfieldů) staly nové fungující místa plné života. Přednášku je možné doplnit o hru.
Délka: 90 minut
Vhodné pro:žáci SŠ, ZŠ 2. stupeň (dle předchozí domluvy)
Lektor: Barbara Vojvodíková, Katedra stavebních hmot a diagnostiky staveb FAST
Místo: VŠB-TUO, školy, online
Jak se staví z přírodních materiálů
Sláma, hlína, dřevo. Věděli jste, že i z těchto materiálů se dneska staví? Přednáška představuje možnosti, které dnešní stavitelé mají, když chtějí stavět z přírodních stavebních materiálů. Protože stavby z přírodních materiálů mají oproti těm, které vidíme všude kolem nás spoustu výhod a předností. Šikovné ruce projektantů a stavitelů z nich pak umí udělat krásná a zajímavá místa pro život, zábavu i práci.
Délka: 90 minut včetně diskuze
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Jiří Teslík, Katedra pozemního stavitelství FAST
Statika není „pouze“ matika
Technické předměty nás provázejí celý život ve všech běžných životních situacích. Ne jinak je tomu také v případě statiky konstrukcí. Může být až překvapivé, že právě ty nejvýznamnější stavby jsou mnohdy navrženy tím nejběžnějším způsobem. Na druhou stranu musel člověk mnohokrát překonat sám sebe, aby taková díla vytvořil. Na příkladech světově známých staveb budov a mostů si ukážeme, jak fungují vědy končící na ***IKA.
Délka: 45 min. přednáška + 15 minut praktické ukázky, diskuse
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Miroslav Rosmanit, Katedra konstrukcí FAST
Místo: VŠB-TUO, online
Nauka o rovnováze, aneb statika všude kolem nás
Co musí vědět každý, kdo chce něco postavit. Jaké jsou základní zákonitosti statiky stavebních konstrukcí. Jsou počítače všemocné aneb, jak to dělali naši předkové? Co všechno už lidstvo dokázalo postavit? Jak je možné, že to stojí? Každý může být statikem, protože většinu už všichni známe, jen o tom (možná) nevíme…
Délka: 45-90 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ, SŠ, 1. třída (do 30 osob)
Lektor: Miroslav Rosmanit, Katedra konstrukcí FAST
Místo: na kterékoli škole nebo i na VŠB-TUO, online
Jsou stavaři suchaři?
Zvláště v poslední době je stavařina utlačována ostatními „populárními“ obory. Je opravdu nuda být stavařem? Musí být všichni stavaři výborní v matematice? Co vlastně všechno stavaři umí a bez čeho bychom se nikdy neobešli ani my, v běžném životě?
Každý může být stavařem, stavebnictví je úplně pro všechny. Stavebnictví bylo, je a vždycky bude motorem ekonomiky, nemůže nikdy zaniknout. Nechceš se o tom dozvědět více? Možná budete překvapeni co, kdy, kdo, kde nebo jak…
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci ZŠ, SŠ, 1. třída (do 30 osob)
Lektor: Miroslav Rosmanit, Katedra konstrukcí FAST
Místo: na kterékoli škole nebo i na VŠB-TUO, online
Prezentace zahraniční stáže na CEAT, Oklahoma, USA
Studentům představíme zahraniční stáž na College of Engineering Architektura and Technology v Oklahomě v USA. Seznámíme je s reáliemi, americkou univerzitou a univerzitním zázemí v městě Stillwater – očima hostujícího profesora a jeho rodiny. Dále se pobavíme o technických otázkách zajištění stáže (v tomto případě za pomoci Tvůrčího volna na univerzitě a Fulbrightova stipendia). Nezapomeneme zahrnout střípky z pracovních i soukromých cest po Spojených státech.
Délka: cca 1,5 hod.
Přednášející: Petr Konečný
Vhodné pro: žáci ZŠ, SŠ a další zájemci
Termín: dle domluvy
Místo: VŠB-TUO, školy, online
Jak číst architekturu a umění?
Porubský kampus je sídlem technické univerzity, ale zároveň je plný uměleckých děl a architektonických zajímavostí. Zveme vás na nevšední procházku, během které se pokusíme vnímat vystavěné prostředí trochu jinak a porozumět architektuře a výtvarným dílům ve veřejném prostoru.
Délka: 2 vyučovací hodiny
Vhodné pro: žáci ZŠ, SŠ
Lektoři: Eva Špačková a Tomáš Čech, Katedra architektury FAST
Místo: VŠB-TUO
Strojírenství
3D tisk a jeho praktické využití
Co se dá tisknout? Jaké materiály tiskneme? Jaké jeho praktické využití a kde se již 3D tisk zapsal jako nedílná součást výroby? Víte, že lze tisknout ocelový rám koloběžky, který se inspiroval podle buněčné struktury rostli?
Délka: 45-90 minut (dle domluvy)
Vhodné pro: žáci SŠ, lze přizpůsobit i pro žáky ZŠ
Lektoři: Marek Pagáč, Jiří Hajnyš, Jakub Měsíček, Katedra obrábění, montáže a strojírenské metrologie FS
3D tisk z termoplastu
Co je to 3D tisk, jaké jsou jeho výhody a nevýhody? Jak vzniká výrobek z 3D tiskárny? Popíšeme a ukážeme žákům proces výroby prototypu od myšlenky po skutečný předmět, jeho přípravu s použitím softwaru blender.org a prusaslicer.orgi, i vhodné materiály, ze kterých se tiskne. V našich ukázkách budeme tisknout z termoplastu v tiskárně Průša MK3s. Po předchozí domluvě můžeme hodinu rozšířit o pokročilejší ukázky a úlohy.
Přednášející: Michal Řepka
Vhodné pro: žáci ZŠ a SŠ
Délka: dle domluvy
Místo: VŠB-TUO nebo školy (3D tiskárnu přivezeme)
Matematika ve strojařině
„Vše, co jste chtěli vědět o strojařině a báli jste se zeptat“
Od učitelů a rodičů slyšíme dnes a denně: uč se, budeš to potřebovat! Ale k čemu? Je matematika opravdu nezbytná pro náš život? A k čemu potřebuje matematiku technik? Přednáška populární formou prezentuje matematiku jako nezbytnou součást našeho každodenního života.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Jiří Podešva, Katedra aplikované mechaniky FS
Obtížnost: střední
Telekomunikační technika
Optická vlákna a optovláknové technologie v 21. století
Seznámíme vás se základní teorií o šíření světla v optických vláknech, jejich využití pro komunikační ale i nekomunikační tzv. senzorické aplikace. Vynález optického telegrafu před dvěma stoletími dal za vznik využití světla pro komunikaci mezi lidmi. Když v roce 1970 přišla firma Corning s prvním optickým vláknem, které mělo již použitelné přenosové vlastnosti a které svými vlastnostmi předčilo klasické metalické vedení, rozmach optických vláken nabral raketový vzestup. Aplikace optických vláken tak dnes dominují všem dálkovým přenosům, ale své využití našli i v oblasti stavebnictví, dopravě, biomedicíně nebo jaderném průmyslu. Pojďme se tedy společně blíže podívat na světlo jako na nositele informace, která dnes spojuje lidstvo a kontinenty.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Jan Nedoma, Katedra telekomunikační techniky FEI
Obtížnost: střední, popularizační přednáška
Místo: VŠB-TUO, online
Chování v kyberprostoru
Současná generace žáků ZŠ a SŠ žije kromě svého běžného života i ten virtuální, kde stejně jako v reálném světě mají i zde své přátele, koníčky, provozují zábavu, diskutují, hrají si, ale také dokážou ublížit sobě i ostatním. Přednáška má za úkol představit rizika kyberšikany a případné důsledky, které v případě neodhalení nebezpečného chování v Internetu mohou nastat. Jsou také rozebrány příklady jednotlivých prostředí, kde se studenti mohou s kyberšikanou setkat a samozřejmě jsou uvedeny i protiopatření, která mají za úkol dopady kyberšikany minimalizovat, případně úplně eliminovat. Druhá část prezentace se věnuje bezpečnému chování na Internetu z pohledu uživatele a závěrem jsou uvedeny zajímavé paradoxy a neobvyklé situace z oblasti informační bezpečnosti a autorského zákona.
Délka: 90 minut včetně diskuze
Vhodné pro:žáci ZŠ od 5. třídy + žáci SŠ
Lektor: Filip Řezáč, Katedra telekomunikační techniky FEI
Obtížnost: lehká, popularizační přednáška přizpůsobená dle věku/ vhodná od 5. třídy ZŠ
Místo: VŠB-TUO, online
Volání přes Internet
Od doby vynálezu prvního telefonu už uběhla v oblasti telekomunikací dlouhá cesta. Pokud nahlédneme na časovou přímku znázorňující tuto dráhu, zjistili bychom, že v telefonii došlo k několika doslova revolucím v oblasti technických řešení, metodách komunikace a nabízených službách. Mezi ty nejdůležitější a poměrně nedávné milníky patří i přenos hlasu pomocí paketově orientovaných sítí a protokolu IP. Tato technologie dostala název Voice over Internet Telephony – VoIP. Přednáška má za úkol představit tuto dynamicky rozvíjející se oblast a přiblížit problematiku přenosu hlasu přes IP populárně-naučným způsobem. Studenti získají přehled o síťových protokolech, jež se používají v internetové telefonii a dále jim budou představena klientská i serverová řešení, jež tvoří základní topologii VoIP infrastruktury. Závěr přednášky je poté zaměřen na praktickou ukázku základních i pokročilých služeb, jež je možné pomocí internetové telefonie realizovat.
Délka: 60 minut včetně diskuze
Vhodné pro: žáci SŠ, související SŠ učivo: počítačové sítě, výpočetní technika, sdělovací technika
Lektor: Filip Řezáč, Katedra telekomunikační techniky FEI
Obtížnost: lehká, popularizační přednáška
Místo: VŠB-TUO, online