Mikrofon z krabičky na bonbóny
Udělej si projektor za babku
Brambory kupuj na webu :-)
  • Aktuality
  • Video
  • Studuj techniku v Ostravě
  • Úvod
  • Technické vychytávky
  • Pro školy a veřejnost
  • Kontakt

Online přednášky

05. 12. 2020

Nemůžete za námi momentálně přijet? Chcete obohatit vašim žákům aktuální samostudium? Nabízíme možnost online přednášek pro vaše žáky přes aplikaci Zoom nebo Teams. Žáci si mohou poslechnout vybrané téma na dálku a pokud už mají vytvořenou skupinu se svou třídou, stačí jen přizvat našeho lektora a přednášku si z domova nebo ze školy vyslechnout a následně se také zeptat na vše potřebné. Můžete se podívat také na záznamy již proběhlých videopřednášek, které proběhly v Planetáriu Ostrava.

Datum přednášky vám rádi pomůžeme domluvit. Kontaktujte nás na emailu: popularizace@vsb.cz

V případě zájmu o další témata, ozvěte se nám, přednášky rádi připravíme.

Aktuální nabídka distančních přednášek:

Bezpečnost

Experiment v bezpečnostním inženýrství

Přednáška u vás ve škole i online
Vysvětlíme vám, proč bezpečnostní inženýři musí znát fyziku a chemii a jak používají ve své práci experiment. Na konkrétních již změřených fyzikálních veličinách ukážeme, jak se data z reálných experimentů zpracovávají. To vše doplníme jednoduchými pokusy, které zábavnou formou demonstrují fyzikálně-chemické principy jevů jako je hoření, hašení (pomocí různých mechanismů), výbuch či chování inertních plynů, hořlavých plynů, interakce světelného záření s látkou aj.
Délka: 45 – 90 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ (po domluvě ZŠ)
Lektor:
Dalibor Balner, Katedra bezpečnostních služeb FBI

Exkurze u nás
V laboratořích Fakulty bezpečnostního inženýrství ve Výškovicích budou žáci měřit základní fyzikální úlohy, které tvoří základ pro zpracování experimentální závěrečné práce našich studentů. Dále žákům ukážeme, jak a k čemu se požívají laboratorní přístroje a čím usnadňují práci bezpečnostních specialistů.
Délka: dle domluvy a množství prováděných činností
Vhodné pro:
žáci SŠ (po domluvě ZŠ)
Lektor:
Dalibor Balner, Katedra bezpečnostních služeb FBI

Ekologie

Ostravské ovzduší

Prachové částice (PM) mohou představovat riziko nejen pro životní prostředí, ale také pro živé organismy. Znečištění ovzduší prachovými částicemi je považováno za významné riziko pro lidské zdraví a to zejména v městských oblastech s vysokým obsahem PM v prostředí. Proto je velice důležité se studiem prachových částic zabývat (např. velikost a distribuce částic, chemické a mineralogické složení PM, původ PM, jejich působení na živou a neživou přírodu apod.) a na základě zjištěných informací poté usilovat o snížení koncentrací PM, jak ve vnitřním, tak vnějším prostředí. Například použitím odlučovacích zařízení PM, legislativních nástrojů apod.
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektoři:
Barbora Švédová, Marek Kucbel, Centrum ENET VŠB-TUO
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online

Ekonomie, marketing

Jakou cenu mají peníze?

Nezměněno: Přednáška je zaměřena na podstatu fungování finančních trhů, oběh peněz v ekonomice, investiční politiku průmyslových podniků, úlohu bankovního sektoru a v závěru se zaměříme i na tvorbu osobního či rodinného rozpočtu.
Délka: 45 – 60 minut
Vhodné pro: žáci OA a SŠ ekonomického zaměření
Lektoři: Šárka Vilamová, Kamila Janovská, Martin Čech, Katedra ekonomiky a managementu v metalurgii FMT
Obtížnost: střední

Nechte mozky bouřit

Víc hlav víc ví… a vymyslí. Kreativní potenciál zaměstnanců, který je možné stimulovat prací v týmu, s úspěchem využívají firmy a různé organizace. Touto metodou chtějí dosáhnout požadované kvality produktů a služeb. Vychází se totiž z předpokladu, že lidé ve skupině, na základě podnětů ostatních, vymyslí více, než by vymysleli jednotlivě. Tento předpoklad je základním stavebním kamenem skupinové techniky známé pod názvem brainstorming, někdy také nazývané „Bouře mozků“. Přednáška přibližuje nejen tuto techniku, ale také řadu dalších nástrojů, které jí využívají (Brainwriting, Diagram příčin a následků, Afinitní diagram apod.)
Délka: 60 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ
Lektor:  David Vykydal, Katedra managementu kvality FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: střední

Kreativní nástroje řešení problémů

Jsou všichni lidé kreativní? A potřebujeme kreativitu v technice? Třeba v managementu kvality? Podíváme se na kreativitu z různých úhlů pohledu (včetně krátkého videa), seznámíme se s některými kreativními nástroji řešení problémů (myšlenkové mapy, šest myslících klobouků, 6-3-5, apod.) a pak si studenti sami na vlastních příkladech kreativní nástroje vyzkouší.
Délka: 90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Zdenka Hofbruckerová, Katedra managementu kvality FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: střední

Od dobrého nápadu k podnikatelskému záměru

Který nápad je z pohledu podnikání dobrý? Kolik peněz je potřeba investovat na začátku podnikání? Jaký musí být objem prodeje, aby byly pokryty stálé měsíční výdaje? Čím začít? Příklady řešení konkrétních podnikatelských záměrů z oblasti služeb a jednoduché výroby nevyžadující velké vstupní investice.
Délka: 45 – 90 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ
Lektoři:
Josef Kutáč, Kamila Janovská, Andrea Sikorová, Katedra ekonomiky a managementu v metalurgii FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Náročnost: střední

Kouzlo moderní logistiky

Co se skrývá pod pojmem logistika? Proč to dnes bez ní nejde? Jaká konkrétní řešení nabízí a kam směřuje? Příklady a videoukázky nejmodernějších logistických řešení z automobilového průmyslu.
Délka: 45 – 90 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ
Lektoři: Radim Lenort, Pavel Wicher, Martin Čech, Petr Besta, Katedra ekonomiky a managementu v metalurgii FMT
Místo: VŠB-TUO, online

Ekonomické přednášky pro studenty SŠ/EKF

Témata: účetnictví a daně; finance; podniková ekonomika a management; veřejné finance; informatika a statistika; mezinárodní ekonomické vztahy; ekonomie a hospodářská politika
Úplný přehled přednášek (PDF)

Ekonomika a řízení v oblasti surovin

Co jsou suroviny a k čemu je vlastně potřebujeme?

Co a kde na našem území těžili naši předkové a jaké suroviny získáváme dodnes? Těžba „černého zlata“ v ČR se utlumuje, ale máme u nás i jiná perspektivní ložiska? V přednášce představíme suroviny z historického hlediska jako předmět obchodu i válečných konfliktů. Vysvětlíme si, jak se se surovinami obchoduje a kolik vlastně stojí, jak jsou významné pro ekonomiku, národní hospodářství a život každého člověka.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Igor Černý, Michal Vaněk, Katedra ekonomiky a systémů řízení HGF
Místo: VŠB-TUO, školy, online

SMART technologie kolem nás

Pokud chceme svět kolem nás řídit, musíme jej poznat a změřit. K jeho měření slouží celá řada senzorů, které dnes komunikují v pevných sítích i bezdrátově a poskytují data o fyzikálních veličinách. K tomu, abychom nějaký objekt identifikovali, je zapotřebí jej nejdříve označit tak, aby byla následná identifikace co nejsnadnější. V přednášce vás seznámíme s prvky automatické identifikace pomocí RFID.
K moderním SMART řešením patří i modelování různých situací pomocí počítačů. Modelování slouží nejen pro řešení problémů z praxe, ale je určeno i k provádění nejrůznějších výzkumů a experimentů. Použití modelů a simulací je vhodné především pro případy, kdy by při experimentu na reálném systému hrozilo poškození majetku či zdraví.
Poslední částí přednášky je aplikační potenciál rozšířené a virtuální reality napříč celým spektrem lidských činností. Studenti se seznámí se základními pojmy spojenými s těmito technologiemi, systémy pro tvorbu jejich obsahu. Virtuální a rozšířená realita nabízí vhodný nástroj pro rozhraní člověk/stroj v nastupujícím trendu Industry 4.0.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Filip Beneš, Jiří Švub, Pavel Staša, Katedra ekonomiky a systémů řízení HGF
Místo: online

Energetika

Energie kolem nás

Kde se bere veškerá energie kolem nás? Kolik jí potřebujeme k našemu životu? Dokázali bychom žít bez elektřiny? A co to vlastně je přeměna energií? Na všechny tyto otázky a mnohé další odpovíme srozumitelnou formou a nevynecháme ani zábavné pokusy. Formou debaty si vysvětlíme, jak a z čeho se elektřina získává, jak jí vyrábíme v současnosti a co nás v oblasti energetiky čeká do budoucna. Přednášku lze upravit podle věku, bez požadavků na vstupní znalosti.
Vhodné pro: 1. a 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor:
Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online
Přednáška je úvodem do cyklu ENERGETIKA. Dále navazuje série přednášek/besed, které můžete absolvovat postupně všechny nebo jednotlivě podle vašich potřeb a zájmu.


Energetické zdroje a moderní společnost

Jaké jsou současné energetické potřeby společnosti? Zajistíme dostatek energie i pro budoucí generace? Máme se bát blackoutu? Dá se elektřina vyrábět i v jiných než klasických elektrárnách? Přednáška se věnuje obnovitelným i neobnovitelným zdrojům energie, a během přednášky si vysvětlíme, jak tyto zdroje fungují, jaké mají výhody a nevýhody a jakou cenu platíme za jejich využívání (a to nejen vyčíslenou penězi).
Vhodné pro:2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor:
Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online


Moderní energetické systémy

Populárně-naučné představení toho, jak moderní elektrárny fungují. Kromě tradičních elektráren si vysvětlíme i principy netradičních energetických zdrojů, jakými jsou například vodní elektrárny využívající přílivu a odlivu, větrné elektrárny tenčí než lidský vlas, plovoucí jaderné elektrárny schopny zásobovat obrovské pobřežní města, nebo fúzní reaktory s vodíkovým plazmovým prstencem zahřátým na 100 milionů °C.
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor:
Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online


Odpady a moderní společnost

Kolik vyprodukujeme v současnosti odpadů? Skončí všechny na skládce nebo se dají dále využít k výrobě nových výrobků anebo i elektřiny a tepla? Proč nám vadí spalovny, když ve vyspělých státech jsou samozřejmostí? Vysvětlíme, jak probíhá spalování, zplyňování a pyrolýza odpadních materiálů. Ukážeme si také, kolik můžeme z odpadů získat elektrické nebo tepelné energie a proč je jejich ukládání na skládku nejhorší možnou variantou.
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor:
Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online


Historie využívání páry aneb 2000 let od aeolipily k parní turbíně

Byl James Watt opravdu prvním, kdo postavil parní stroj? Kdy se rozjel první vůz, který nebyl poháněný koňmi? Jak fungují moderní parní turbíny? Vysvětlíme základní fyzikální principy a také to, co všechno museli lidé objevit, než vznikl první použitelný parní stroj. Stručně také shrneme historii jejich objevů. Navíc si vše prakticky předvedeme na našich funkčních modelech parních strojů.
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor:
Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online


Ropa – dar společnosti nebo její prokletí?

Je ropa darem, který nám usnadňuje život? Nebo je její používání spíše prokletím? Jak vlastně vznikla? Od kdy jí používáme a kolik jí denně spotřebujeme? Moderní společnost je na ropě doslova závislá a nebýt jí, nebyla by tak rozšířená doprava osob a zboží, nevyráběly by se léčiva, plasty ani další stovky výrobků. V přednášce si představíme technické i politické aspekty využívání tohoto fosilního paliva. Vysvětlíme, jak se ropa hledá, těží, dopravuje a zpracovává. Nevynecháme ani její vliv na globalizaci a její roli v lokálních i světových válkách.
Vhodné pro: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Lektor:
Petr Pavlík, Katedra energetiky FS
Místo: VŠB-TUO nebo školy, online


Energetická gramotnost – bez energie to nejde

Co to je blackout? Jaké jsou jeho příčiny a jak můžeme blackoutu předejít? V interaktivní přednášce, ve které žádné téma není tabu, vysvětlíme pojmy a zákonitosti, které se ve školních osnovách většinou nevyskytují. Například co je energetický mix, rozdíly mezi jednotlivými typy elektráren, v čem se liší elektrický výkon od výroby elektřiny, jak funguje trh s elektrickou energií a jací hráči figurují na současném energetickém trhu.
Délka:45 minut/ZŠ, 90 minut SŠ
Vhodné pro:
3.+4. ročníky SŠ/ možno upravit i pro mladší žáky, min. 8.+9. ročník ZŠ
Lektor:
Ing. Matouš Vrzala, Katedra elektroenergetiky FEI
Místo: VŠB-TUO nebo na školách, online

Geoinformatika

Tvorba 3D modelů z fotografií zachycených dronem

Praktická ukázka zpracování fotografií pořízených dronem s cílem získat 3D model terénu a objektů v něm. Studenti si vše vyzkouší a vytvoří pomocí ukázkových dat sami ve svém počítači. Pro tuto činnost není potřeba mít žádné znalosti o zpracování dat poskytnutých drony ani o dronech obecně.
Délka: 120 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Michal Kačmařík, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy

Drony nejen v geoinformatice

Prezentace představující bezpilotní letecké prostředky (drony), aplikace, pro které jsou v dnešní době využívány v širokém spektru lidských činností se zaměřením na geoinformatiku, a v neposlední řadě také pravidla létání s drony.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Michal Kačmařík, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy

Jak fungují GPSky

GPSku používá ve svém běžném životě již téměř každý z nás. Cílem přednášky je představit základní principy určování polohy pomocí těchto zařízení, od těch nejzákladnějších až po vysoce přesná měření na úrovni centimetru. Studenti se také seznámí se současným stavem a vývojem v této oblasti a dozvědí se, kde všude je technologie GNSS (GPS) využívána.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Michal Kačmařík, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy

Co dnes umí družice

Na oběžné dráze Země jsou v současnosti umístěny stovky družic. Najdeme mezi nimi satelity vědecké, telekomunikační, armádní, státní i komerční. V přednášce si ukážeme, v jakých oblastech lidské činnosti je můžeme využívat a kde všude se osobně s družicovými snímky setkáváme.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Lucie Orlíková, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy

Svět geoinformatiky

Prezentace představující Geoinformatiku, její technologie a základní oblasti jejího využívání. Předvedeme ukázky aplikací, které můžeme využívat v běžném životě, ale i těch, které jsou doménou odborníků.
doc. Ing. Kateřina Růžičková, Ph.D.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Kateřina Růžičková, Katedra geoinformatiky HGF
Místo: online, školy

Geologie, hornictví a suroviny

Vznik života na Zemi

Přehled poznatků o vzniku života na Zemi a jeho vývoj v průběhu posledních 540 miliónů let. Představení událostí, které ovlivnily vývoj organismů.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Petr Skupien, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online

Historie Země

Základní přehled geologické historie Země za posledních 4,5 mld. let. Jaké globální „katastrofy“ postihly Zemi?
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Petr Skupien, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online

Geohazardy

Cílem přednášky je seznámení s procesy, které potenciálně nebo reálně vedou k situaci způsobující škody nebo nezvládnutelnou hrozbu v určitém čase v určitém území. Tyto jevy se označují souhrnným termínem geohazardy. V přednášce uvedeme zejména příklady svahových pohybů.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Marian Marschalko, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online

K čemu slouží geofyzika?

Přednáška je věnována různým aplikacím geofyzikálních metod – hledání podzemních prostor či nerostných surovin, zakládání staveb, zkoumání zemětřesení, archeologické bádání nebo boj se zločinem.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Martin Kašing, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online

Jak se vrtá v Zemi?

Cílem přednášky je seznámit posluchače s problematikou hlubokých vrtů určených pro těžbu ropy, zemního plynu a vysokopotenciální geotermální energie. Věnovat se budeme jak realizaci vrtů na pevnině, tak i na moři.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Martin Klempa, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online

Technické památky

Česká republika je velmi bohatá na technické památky. O rostoucí oblibě svědčí i statistiky agentury Czech Tourism, kde v první stovce nejnavštěvovanějších turistických cílů nalezneme minimálně 30% technických památek. V přednášce se věnujeme úvodu do problematiky industriálních památek a památek neživé přírody. V případě zájmu škol vytvoříme celý cyklus přednášek na toto téma.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Martin Klempa, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online

Tajuplné podzemí

Jeskyně jitřily mysl lidí od pradávna. Svou tajemnou temnotou lákaly k odkrývání jejich tajemství. Podívejme se na krkolomnou cestu, která vedla k zpřístupnění několika jeskyní v Moravském krasu i k objevu nejdelšího jeskynního systému ve střední Evropě – Amatérské jeskyni.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci 2. stupně ZŠ a SŠ
Lektor: Monika Ličbinská, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online

Energie ze Země

Přednáška je zaměřena na geotermální energii – její původ, typy, způsoby vyhledávání geotermálních zdrojů a metody jejich praktického využití. Stručně popíšeme některé konkrétní projekty výroby tepla a elektrické energie, včetně významné instalace vytápění objektů kampusu VŠB – Technické univerzity Ostrava pomocí tepelných čerpadel.
Délka: 60 minut
Vhodné pro: žáci SŠ
Lektor: Antonín Kunz, Katedra geologického inženýrství HGF
Místo: online

Chemie

3D tisk a chemické inženýrství

Přednáška přibližuje technologie 3D tisku a jejich využití v oblasti chemického inženýrství. Představíme vám základní principy přenosu hmoty, tepla a hybnosti a koncept škálování v chemickém inženýrství. Uvedeme příklady využití 3D tisku pro přípravu mikrofluidních čipů (speciální emulze) a také mikro reaktorů vhodných pro výrobu speciálních chemikálií ve farmacii. Přednášku doprovodíme jednoduchým experimentem – vyrobíme emulzi voda-olej.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ
Lektor:
 Marek Večeř, Katedra chemie FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: střední

Matematika

Pravděpodobnost je . . .

Po stručném úvodu („aneb trocha teorie nikoho nezabije“) budou v přednášce prezentovány matematické úlohy, které jsou založené na teorii pravděpodobnosti a mají zajímavé nebo nečekané řešení. Ukážeme si, proč není rozumné plošně provádět screeningové testy na řídce se vyskytující nemoci, jak se dá Bayesův vzorec využít v kriminalistice či jak může znalost pravděpodobnosti ovlivnit taktiku v televizní soutěži.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Martina Litschmannová, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: pravděpodobnost, Bayesův vzorec


Okna statistiky dokořán

Tabulky a grafy – na tom přece není co zkazit. A nebo ano? V přednášce si ukážeme několik tipů na správnou prezentaci dat a zároveň si ukážeme několik příkladů z médií, které nás učí obezřetnému přístupu k předkládaným informacím.
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (lehká, popularizační přednáška)
Lektor: Martina Litschmannová, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: popisná statistika, kategoriální proměnné (tabulky četnosti, sloupcové a výsečové grafy, . . . )


Je statisticky dokázáno

Pro většinu studentů, ale i pro mnohé pedagogy, nepatří statistika mezi oblíbená témata středoškolské matematiky. Ukážeme si, že rozhodně nejde o nudnou látku. V přednášce si připomeneme základní statistické pojmy a ukážeme si jejich korektní i zavádějící využití v běžné praxi. Pokusíme se například najít odpověď na otázky: Co nám říká průměr? Proč někdy používáme průměr, jindy medián? K čemu je dobrá směrodatná odchylka? Co je to korelace?
Délka: 45 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední, popularizační přednáška)
Lektor: Martina Litschmannová, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo:
popisná statistika, numerické proměnné (průměr, medián, směrodatná odchylka, korelační koeficient)


Můžeme věřit intuici?

Ukážeme si celou řadu různých příkladů, u kterých se budeme pokoušet tipovat výsledek. Pokud bychom skutečně jen tipovali a nic nepočítali, mohlo by to vést k paradoxním výsledkům, např. = 2, apod.
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ (lehká, popularizační přednáška)
Lektor:
Petr Vodstrčil, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo: pouze základní poznatky


Jak funguje asymetrické šifrování?

Ukážeme matematický základ šifrovacích algoritmů (RSA) a řekneme si, proč je složité toto šifrování prolomit. Vše bude ukázáno na konkrétních příkladech.
Délka: 60-90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ (střední obtížnost)
Lektor: Petr Vodstrčil, Katedra aplikované matematiky FEI
Místo: VŠB-TUO, online
Související SŠ učivo:
dělitelnost, prvočísla a čísla složená, největší společný dělitel, Eukleidův algoritmus, dělení se zbytkem

Materiály, materiálové inženýrství

Materiály a jejich vlastnosti

Proč mají materiály různé vlastnosti? Jakou mají strukturu? Představíme vám různé druhy materiálů – kovy, polymery, keramika, kompozity a uvedeme příklady, kde se používají.
Délka: 45 až 90 minut
Vhodné pro:
žáci ZŠ i SŠ
Lektor:
Petra Váňová, Katedra materiálového inženýrství FMT
Místo: VŠB-TUO, online


Materiály jsou krásné

Jaký je rozdíl mezi mikroskopem optickým a elektronovým? Kam až můžeme dohlédnout? Ukážeme vám mikrostrukturu různých materiálů (především kovových) formou obrazové dokumentace a vysvětlíme, jaký vliv má na vlastnosti a použití materiálů v běžném životě.
Délka: 45 až 90 minut
Vhodné pro: žáci SŠ, také do hodin výtvarné výchovy nebo designu
Lektor
: Petra Váňová, Katedra materiálového inženýrství FMT
Místo: VŠB-TUO, online

Recyklace jako součást našeho života

Co s odpadem, který se hromadí kolem nás? Recyklovat! Velkou část odpadů je možné využít jako suroviny pro výrobu užitečných věcí. Jak se odpady využívaly dříve a jak nyní? Nebudeme si povídat o tom, jestli třídíš odpady a do jakého kontejneru patří, ale o možnostech zpracování zajímavých odpadů. My víme jak! My známe postup! A ty?
Délka: 45-60 minut
Vhodné pro:
žáci ZŠ – 2. stupeň, SŠ
Lektor:
Jitka Malcharcziková FMT
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: nízká

Nanomateriály a nanotechnologie

Nanomateriály v životním prostředí - neviditelné nebezpečí?

Lidé vytvářejí stále více umělých nanomateriálů, které se tak dostávají do životního prostředí. Nanomateriály vznikají buď jejich cílenou výrobou nebo jako vedlejší produkt mnoha, často překvapivých, nesouvisejících lidských aktivit. Že se do vzduchu dostávají při spalování pohonných hmot je známo, ale věděli jste, že je dýcháme i při vaření? Nanočástice, které mají svůj původ v lidské činnosti, jsou v přírodě novým a cizorodým prvkem. Jakou hrozbou jsou ale pro ekosystémy nebo lidské zdraví skutečně? Poznejte, co vše už věda ví a co jí stále ještě zbývá zjistit o tom, jak se nanomateriály dostávají do přírody, jak v ní putují a jak ovlivňují jednotlivé složky životního prostředí.
Délka: 45 – 60 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ 
Lektor:
Oldřich Motyka, Centrum nanotechnologií
Místo: VŠB-TUO, online
Obtížnost: střední, popularizační přednáška, také v anglické verzi

Pro pedagogy

GeoGebra pro výuku matematiky

Volně dostupný program GeoGebra (www.geogebra.org) výborně doplňuje výuku matematiky, ale podporuje také představivost žáků a prohlubuje jejich znalosti. Lektoři z GeoGebra institutu Ostrava Vás seznámí se základními i pokročilými nástroji tohoto všestranného programu a především představí ukázky praktického využití ve výuce matematiky – tvorba interaktivních výukových materiálů, názornost a vizualizace při výkladu na hodině.  Práci v programu si sami vyzkoušíte. Více informací naleznete na ggi.vsb.cz.

Délka: dle typu kurzu/viz leták
Lektoři: Petra Schreiberová + kol., Katedra matematiky a deskriptivní geometrie, FS
Místo: VŠB-TUO nebo na školách
Termín: : 01/2020 – 06/2021

Geoinformatika ve výuce zeměpisu (bez GPS)

Kurz pro učitele středních škol a učitele druhého stupně základních škol. Je zaměřen na možnosti zpestření výuky a využití nových geoinformačních technologií ve výuce zeměpisu. Vysvětlíme a ukážeme zajímavé a netradiční úlohy, které můžete použít ve výuce.
Délka: 4 x 1,5 hod.
Vhodné pro:
pedagogové
Lektoři:  Lucie Orlíková, Katedra geoinformatiky HGF
Termín/místo: 9/2020 – 6/2021 na školách

Energie kolem nás

Všechny přednášky z oblasti Energetiky můžeme realizovat také pro pedagogy. Nabízíme tato témata:

  • Energie kolem nás
  • Energetické zdroje a moderní společnost
  • Moderní energetické systémy
  • Odpady a moderní společnost
  • Historie využívání páry aneb 2000 let od aeolipily k parní turbíně
  • Ropa – dar společnosti nebo její prokletí?

Anotace najdete v sekci tematických přednášek.

Stavitelství a architektura

Prezentace zahraniční stáže na CEAT, Oklahoma, USA

Studentům představíme zahraniční stáž na College of Engineering Architektura and Technology v Oklahomě v USA. Seznámíme je s reáliemi, americkou univerzitou a univerzitním zázemí v městě Stillwater – očima hostujícího profesora a jeho rodiny. Dále se pobavíme o technických otázkách zajištění stáže (v tomto případě za pomoci Tvůrčího volna na univerzitě a Fulbrightova stipendia). Nezapomeneme zahrnout střípky z pracovních i soukromých cest po Spojených státech.
Délka: cca 1,5 hod.
Přednášející:
 Petr Konečný
Vhodné pro: žáci ZŠ, SŠ a další zájemci
Termín: dle domluvy
Místo: VŠB-TUO, školy, online


Přesuneme lidstvo do podzemí

Přednáška představuje široké spektrum podzemních staveb. Nejen ty běžně známé a denně používané jako jsou například tunely a metro, ale i méně známé jako podzemní kontejnery nebo koncepty Earthscraperů. Představíme minulost, současnost i budoucnost podzemních staveb a jejich výstavby.
Délka: 45 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ
Lektor:
Miroslav Pinka, Katedra geotechniky a podzemního stavitelství FAST
Místo: VŠB-TUO, školy, online


I brownfieldy mají svou budoucnost

Staré, opuštěné, nevyužívané a často zarostlé plochy bývalých továren, kravínů, starých domů, lákají nejen dětskou fantazii k dobrodružství, ale jsou často součástí historie místa, obce, města. Ale jsou také místem jejich budoucnosti. Přednáška je věnována příkladům z České republiky i ze zahraničí. Dozvíte se, jak se z těchto nevábných míst (brownfieldů) staly nové fungující místa plné života. Přednášku je možné doplnit o hru.
Délka: 90 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ, ZŠ 2. stupeň (dle předchozí domluvy)
Lektor:
Barbara Vojvodíková, Katedra stavebních hmot a diagnostiky staveb FAST
Místo: VŠB-TUO, školy, online

Telekomunikační technika

Optická vlákna a optovláknové technologie v 21. století

Cílem prezentace je seznámení posluchačů se základní teorií o šíření světla v optických vláknech, jejich využití pro komunikační ale i nekomunikační tzv. senzorické aplikace. Vynález optického telegrafu před dvěma stoletími dal za vznik využití světla pro komunikaci mezi lidmi. Když v roce 1970 přišla firma Corning s prvním optickým vláknem, které mělo již použitelné přenosové vlastnosti a které svými vlastnostmi předčilo klasické metalické vedení, rozmach optických vláken nabral raketový vzestup. Aplikace optických vláken tak dnes dominují všem dálkovým přenosům, ale své využití našli i v oblasti stavebnictví, dopravě, biomedicíně nebo jaderném průmyslu. Pojďme se tedy společně blíže podívat na světlo jako na nositele informace, která dnes spojuje lidstvo a kontinenty.
Délka: 45 minut
Vhodné pro:
žáci SŠ
Lektor:
  Jan Nedoma, Katedra telekomunikační techniky FEI
Obtížnost: střední, popularizační přednáška

Chování v kyberprostoru

Současná generace žáků ZŠ a SŠ žije kromě svého běžného života i ten virtuální, kde stejně jako v reálném světě mají i zde své přátele, koníčky, provozují zábavu, diskutují, hrají si, ale také dokážou ublížit sobě i ostatním. Přednáška má za úkol představit rizika kyberšikany a případné důsledky, které v případě neodhalení nebezpečného chování v Internetu mohou nastat. Jsou také rozebrány příklady jednotlivých prostředí, kde se studenti mohou s kyberšikanou setkat a samozřejmě jsou uvedeny i protiopatření, která mají za úkol dopady kyberšikany minimalizovat, případně úplně eliminovat. Druhá část prezentace se věnuje bezpečnému chování na Internetu z pohledu uživatele a závěrem jsou uvedeny zajímavé paradoxy a neobvyklé situace z oblasti informační bezpečnosti a autorského zákona.
Délka: 90 minut včetně diskuze
Vhodné pro:
žáci ZŠ od 5. třídy +  žáci SŠ
Lektor:
 Filip Řezáč, Katedra telekomunikační techniky FEI
Obtížnost: lehká, popularizační přednáška přizpůsobená dle věku/ vhodná od 5. třídy ZŠ

Volání přes Internet

Od doby vynálezu prvního telefonu už uběhla v oblasti telekomunikací dlouhá cesta. Pokud nahlédneme na časovou přímku znázorňující tuto dráhu, zjistili bychom, že v telefonii došlo k několika doslova revolucím v oblasti technických řešení, metodách komunikace a nabízených službách. Mezi ty nejdůležitější a poměrně nedávné milníky patří i přenos hlasu pomocí paketově orientovaných sítí a protokolu IP. Tato technologie dostala název Voice over Internet Telephony – VoIP. Přednáška má za úkol představit tuto dynamicky rozvíjející se oblast a přiblížit problematiku přenosu hlasu přes IP populárně-naučným způsobem. Studenti získají přehled o síťových protokolech, jež se používají v internetové telefonii a dále jim budou představena klientská i serverová řešení, jež tvoří základní topologii VoIP infrastruktury. Závěr přednášky je poté zaměřen na praktickou ukázku základních i pokročilých služeb, jež je možné pomocí internetové telefonie realizovat.
Délka: 60 minut včetně diskuze
Vhodné pro:
žáci SŠ, související SŠ učivo: počítačové sítě, výpočetní technika, sdělovací technika
Lektor:
 Filip Řezáč, Katedra telekomunikační techniky FEI
Obtížnost: lehká, popularizační přednáška

WordPress maintenance
Zlepši si techniku 2016
  • Aktuality
  • O projektu
  • Kontakt